Met deze exacte hoeveelheid noten per dag blijf je gezond

Heb jij ook altijd wel een zakje of bakje nootjes in je tas voor de lekkere en gezonde trek? Altijd ongebrande noten in huis? Way to go! Nederlands onderzoek toont aan dat de kracht van onze favoriete hartige snackvriendjes al in 10 gram per dag zit!

>> Lees ook: Noten: welke zijn het aller gezondst?

10 gram noten per dag
Uit het onderzoek blijkt dat noten bescherming bieden tegen verschillende belangrijke doodsoorzaken. Nederlandse onderzoekers van de Universiteit van Maastricht volgden 120.000 volwassenen (leeftijd 55-69) in deze studie. Zowel mannen als vrouwen die tenminste 10 gram noten per dag aten bleken minder kans te hebben om te sterven aan kanker, diabetes en hart- en vaatziekten.

Minder sterfkans
In vergelijking met de niet-noten-eters, hadden deze mensen 23% minder kans op overlijden. Op overlijden aan hart- en vaatziekten bleek 17% minder kans, ze hadden 21% minder kans te sterven aan kanker en 30% minder kans te sterven aan diabetes. Dat is dus niet mis!

Gezond eetgedrag
Komt dat dan alleen door die 10 gram noten per dag? Misschien niet helemaal… Noten zijn rijk zijn aan mono- en meervoudig onverzadigde vetten, eiwitten, vezels, verschillende B-vitamines en antioxidanten en dit kan een groot deel van het effect verklaren. Maar ook, zo zeggen de onderzoekers, hebben noten-eters sowieso een neiging tot een gezonder eetgedrag. Ze eten meer groenten en fruit en ook dat heeft effect op de algehele gezondheid.

Helaas pindakaas
Zelfs de doodgewone pinda (officieel een peulvrucht overigens) bleek een net zo belangrijke rol te spelen qua gezondheidsvoordelen. Maar pindakaas lovers – ja wij ook! – leg de lepel nog maar even terug in de la… De onderzoekers weten niet precies hoe het komt, maar pindakaas heeft niet dezelfde superpowers als de hele noot. Ze vermoeden dat dit komt door toegevoegde natrium of transvetten in sommige pindakaas merken.

Meer is niet beter
Als je nu vol enthousiasme een kilozak pelpinda’s wilt gaan verorberen, dan loop je iets te hard van stapel. Meer dan 10 gram levert namelijk niet méér voordelen of nóg minder sterftekans door ziekten. We hoeven natuurlijk ook niet uit te leggen dat je van (de calorierijke) noten niet te veel moet eten. Maar dat geldt voor alles. Hou het dus bij een handje per dag, dan zit je altijd goed en blijf je lekker gezond!

Walnoten

 

Lees ook:
Hoe zit het nu met brood?
Gezond eten met je gezin
Nee zeggen tegen ongezond eten. Zo doe je dat!
Koffie: bakkie gezond
Vet gezond: avocado

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Bron: Prevention.com. Het onderzoek is gepubliceerd in het International Journal of Epidemiology. 

 

Tags from the story
, , , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *