O She Glows: Sabrina van Altena-Hartman

Sporten als je zwanger bent? Voor kersverse moeder Sabrina van Altena-Hartman (30) was het juist dé manier om fit te blijven tijdens haar eerste zwangerschap. In het dagelijks leven is zij Ambulant Psychiatrisch Verpleegkundige, naast haar werk is ze druk met baby Jax Oliver, crossfit en gezond, simpel en lekker eten. Deze inspirerende dame zetten we graag in de spotlight!

SPORT

Crossfit
Een aantal maanden voor mijn zwangerschap startte ik met crossfit en deed dit 5 tot 6 keer per week. Ik doe nu een jaar crossfit en heb dus langer mét baby in mijn buik gesport dan zonder! Tot 20 weken zwanger heb ik alle oefeningen gewoon meegedaan. Daarna ben ik gaan scalen en ook de frequentie wat gaan aanpassen naar 2 tot 3 keer per week.

Waarom juist deze sport?
Crossfit biedt voor mij alle uitdaging op het gebied van kracht, cardio en coördinatie. Ik heb jaren aan fitness en groepslessen gedaan, maar ik bereikte niet het resultaat wat ik zocht.  De voldoening werd op een gegeven moment ook minder. Sinds ik ben gestart met crossfit heb ik alle plezier in sporten weer teruggevonden en ben ik na elke training meer dan voldaan! Ook de vrijheid van het meedoen aan een WOD of juist een open gym om aan je skills te werken vind ik fijn! Al snel merkte ik resultaat aan mijn lichaam en energielevel. Sindsdien ben ik verslaafd aan crossfit!

Welk gevoel geeft sporten jou?
Sporten geeft mij een gevoel van vrijheid. In mijn werk als psychiatrisch verpleegkundige ben ik de hele dag bezig met denken, analyses maken en vragen beantwoorden. Als ik aan het sporten ben maak ik echt mijn hoofd leeg, sluit ik mijn werkdag af en ga ik ontspannen naar huis. Het gevoel dat ik tijdens de training krijg (verstand op 0 en gaan!) en het gevoel ná de training (ontspannen en een positieve mindset) zijn de beste motivatie. Geen zin hebben is voor mij geen reden om niet te gaan! Wanneer je goed naar je lichaam luistert, merk je vanzelf wanneer je lichaam rust nodig heeft om te herstellen. Dit is wel een moment voor mij om thuis te blijven.

Motivatietips
Denk niet teveel na; begin gewoon en stel het niet uit. Leg de lat niet te hoog; houd je doelen klein en breid deze langzaam uit als je merkt dat je hieraan toe bent. Vind je het lastig om jezelf te motiveren? Zoek een sportmaatje en motiveer elkaar of kies een teamsport uit. Wees trots op jezelf wat je bereikt hebt, ook al zijn het kleine stapjes!

Sabrina

ETEN

Wat betekent gezond eten voor jou?
Een gezond eetpatroon betekent voor mij meer energie en lekkerder in mijn vel zitten. Tuurlijk snoep ik ook wel… Hier kies ik bewust mijn momenten voor en dan geniet ik er extra van. Twee jaar terug heb ik mijn voedingspatroon aangepast: minder suikers, meer groenten en de achterkant van verpakkingen lezen, want er wordt een hoop troep in onze voeding toegevoegd! Ik merkte dat ik minder last van buikpijnen had en mijn suikerspiegel bleef stabieler, waardoor ik me minder moe voelde. Ook had ik daardoor minder snel drang om weer te eten. Door bewust op mijn voeding te letten leerde ik ook mijn lichaam beter kennen en weet ik op welke momenten van de dag ik het beste kan eten. roeger maakte ik me meer druk als ik gesnoept had. Nu pas ik meer mijn voeding aan op de dagen wanneer ik meer trek heb in lekkers en houd ook rekening met mijn voeding op de dagen dat ik sport.

Hoe deed je dat tijdens je zwangerschap?
Als je met sporten resultaat wilt zien is een gezond eetpatroon gewoon een must! Tijdens je zwangerschap kunnen hormonen ervoor zorgen dat je meer trek heb in ongezonde voeding, op de meest vreemde tijden! Ook hierin heb je zelf een keuze hoe je hiermee omgaat. Mensen zeggen vaak: ‘je eet voor twee dus het mag’. Maar na je bevalling moet het er ook weer af! Natuurlijk kun je kiezen voor chips als je trek hebt in zout, maar je kunt ook een kop bouillon nemen. Zin in zoet? En rijstwafel met nutella kan ook in plaats van een reep chocola. Ook tijdens mijn zwangerschap koos ik bewust mijn ‘snoepmomenten’ om er op dat moment extra van te genieten.

Wat eet je zoal op een dag?
’s Ochtends start ik mijn dag met havermout, gekookt in water en kaneel. Hier voeg ik fruit aan toe en vaak ook een lepel pindakaas. Mijn tussendoortjes zijn gevarieerd; van een rijstwafel met hummus en rauwkost, tot een stuk fruit met ongebrande noten, of een gekookt eitje. Als lunch eet ik graag een goed gevulde salade met bijvoorbeeld noten of geitenkaas. Ik lunch licht, want ik hou van tussendoortjes! Met mijn avondeten varieer ik enorm: van groente met rijst tot aan Hollandse kost of een simpele wrap met falafel en groente. Instagram is een plek waar ik simpele en lekkere recepten vandaan haal. Het moet bij mij voornamelijk makkelijk, lekker en gezond zijn. Mijn guilty pleasures? Ik hou van chocolade in alle vormen en pindakaas!

Nieuwe tentjes ontdekken
Ik heb geen favo restaurantje, maar ik vind het heerlijk om nieuwe tentjes te ontdekken, liefst kleinschalig en met een huiselijke en hippe sfeer. En natuurlijk met gezond en eerlijk eten! In Rotterdam (ik woon vlakbij in Spijkenisse) zijn en komen steeds meer van deze leuke tentjes. Ook vind ik het heerlijk om af en toe met een pizza van de Italiaan thuis op de bank neer te ploffen met mijn man Martijn.

Sabrina

Sabrina

REIZEN

Wat doe je het liefst tijdens je vakantie?
Wij zijn graag actief maar kiezen ook onze relax momenten uit. De afgelopen jaren hebben wij mooie reizen gemaakt naar Nieuw-Zeeland, Maleisië/Borneo, Canada/New York en Sicilië. In alle landen hebben we rondgetrokken met een camper of auto. Het gevoel van vrijheid om zelf je route uit te stippelen en – als je wilt – elke dag op een nieuwe plek te zijn is onbeschrijflijk.

Bijzondere plekken
Twee plekken zijn voor mij extra bijzonder. Nieuw-Zeeland was onze eerste grote reis en het was een groot avontuur om vijf weken met een camper rond te trekken in dit prachtige land. Ook New York heeft een speciaal plekje in mijn hart. Hier ben ik, na 10 jaar bij elkaar te zijn, ten huwelijk gevraagd door Martijn. Ooit zou ik met mijn gezin terug willen naar Nieuw-Zeeland om op een andere manier het land te ontdekken en nieuwe herinneringen te maken als gezin.

Sabrina

MOTTO

Mijn eigen motivatie
Met sport en gezonde voeding ben ik mijn eigen motivatie. Ik heb discipline en doorzettingsvermogen en ik vind het leuk om anderen te inspireren en te motiveren. Iets wat je leuk vindt en je interesse heeft is niet moeilijk vol te houden. Wanneer ik een dipje heb word ik gemotiveerd door de mensen om mij heen die dezelfde passie delen voor het sporten.

Eeuwig optimisme
Op andere gebieden kan ik best een twijfelkont zijn. Dan inspireert Martijn mij om mijn eigen keuzes te maken. Hij denkt altijd in oplossingen en met zijn eeuwige optimisme en d0orzettingsvermogen helpt hij mij om uitdagingen aan te pakken. Dat bewonder ik enorm!

Alles heeft een reden
Ik sta vrij nuchter in het leven ik laat situaties eerder op mij afkomen dan dat ik van tevoren hierover nadenk. Ik geloof erin dat alles met een reden gebeurt!

Zwanger en sporten
Kan en mag dit wel? Het is een vraag die ik vaak kreeg te horen toen ik zwanger was. Het fijne aan crossfit vind ik dat iedereen het op zijn of haar eigen tempo en kracht kan uitoefenen en dat kan dus ook als je zwanger bent.

Fit tijdens de bevalling
Zolang je goed naar je lichaam luistert is sporten juist goed tijdens je zwangerschap! Hoe fitter je bent tijdens de zwangerschap, des te fitter je bent tijdens de bevalling. Dit heeft voordelen tijdens je bevalling en voor je herstel in de kraamtijd. Mijn verloskundige heeft het sporten ook altijd aangemoedigd. Gelukkig heb ik een goede zwangerschap gehad zonder medische complicaties waardoor ik tot op de dag van bevallen heb kunnen sporten. Ik deed ‘s ochtends nog een workout op de assault bike en ‘s nachts in het ziekenhuis een héél andere workout! ;-)

Ik kan niet wachten!
Het gevoel dat ik in beweging kon blijven hielp mij enorm. Natuurlijk sport je dan niet op het niveau van iemand die niet zwanger is, maar echt op je eigen niveau. De coaches en atleten van Crossfit Hoogvliet hebben mij enorm geholpen en gemotiveerd tot op het laatste moment! Wanneer ik de WOD niet mee kon doen werd een oefening aangepast of een andere WOD samengesteld. Meer steun en motivatie kon ik mij niet wensen! Nu is het weer tijd om mijn oude niveau terug te vinden en van daaruit sterker te worden; ik kan niet wachten!

Sabrina

Meer inspirerende en glowing peeps:
Blogster en running girl Annemerel
Fitgirl Christel van der Nol
Stadswild oprichtster Angélique Heijligers
Annette Lavrijsen van Women’s Health
Fatima Moreira de Melo

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *