Hoe overleef ik de Harbour Run? 8 obstacle-tips!

Dit weekend staan 4.000 deelnemers aan de start van de Harbour Run. Ze klimmen over containers, klauteren over obstakels en rennen 10 kilometer door de Rotterdamse haven. Ben jij er ook bij? Of heb je een andere obstacle race op het programma? Hoe kom je de race het beste door, wat doe je in de voorbereiding en waar zet je in de laatste dagen voor de race de puntjes op de welbekende i? Onze 8 obstacle-tips!

1. Take your time
Een goed begin is het halve werk, dat weet je wel. Maar… een té snel begin zorgt ervoor dat je juist aan het einde van de race in de problemen komt omdat je vermoeid en verzuurd raakt. Dus verschiet niet al je kruit en start in een tempo dat je goed aankunt. Bij de Harbour Run moet je 27 (ja dat lees je goed; 27!) obstakels bedwingen terwijl je 10 kilometer aflegt. Het is natuurlijk te gek als je de eerste 10 obstakels over vliegt, maar vergeet niet dat je er dan nog aardig wat te gaan hebt. Oh ja, het Honor ‘For The Brave’-obstakel is nummer 21, dus we adviseren je wat energie te bewaren voor deze uitdaging… Kortom, hou jezelf een beetje in bedwang (moeilijk met al die adrenaline!) en take your time om de race goed door te komen en misschien zelfs op het einde nog een beetje te versnellen.

2. Help elkaar
Obstacle running is een sociale sport. Niet voor niets volbrengen veel teams en buddy’s samen de race. Een sociale sport betekent helpen en geholpen worden. Zie je dat iemand moeite heeft om die container op te komen? Geef hem of haar een duwtje. Hang je te bungelen en krijg je het even niet voor elkaar jezelf op te trekken? Pak die uitgestrekte hand voor je! Ben je samen met een team of een buddy, ga er dan niet als een speer vandoor omdat jij sneller kunt lopen. Wacht op elkaar en volbreng samen de race. Nóg meer plezier tijdens de race en voldoening op de finishlijn gegarandeerd!

3. Brandstof
This is not your average 10k… Met veel obstakels voor de boeg ben je echt even onderweg. En dat betekent dat je een goede energievoorraad moet hebben. Eet zo’n 3 tot uiterlijk 2 uur voor de start een goede maaltijd. Wat dacht je van een heerlijke kom havermout of dampend bordje rijstepap? Ruim van tevoren goed eten is belangrijk om te zorgen dat je tank vol zit met brandstof en dat je tijdens de race geen last van hebt van een klotsende buik. Vlak voor de start nog een beetje trek? Pak een banaantje, dadel of handje rozijnen voor een snelle energie boost.

4. Drink
Het is belangrijk dat je goed gehydrateerd aan de start verschijnt. Dat betekent niet alleen dat je op de dag van de race voldoende moet drinken. Drink 2 dagen voor de start tenminste 2 liter water per dag. Ja, dat betekent veel toiletbezoekjes, zo blijf je lekker in beweging en soepel. ;-) Maar op die manier voorkom je ook een vochttekort tijdens de race en dus heb je dan minder kans op krampen, duizeligheid of bijvoorbeeld hoofdpijn en bovendien raak je minder snel vermoeid.

5. Kleding
Laat katoenen shirts en joggingbroeken thuis. Kies voor goede (ademende!) sportkleding, die bij voorkeur strak zit. Je wilt niet ergens achter blijven hangen of een volgezogen slobberende broek rond je benen. Je kunt een obstacle run natuurlijk op je ‘gewone’ hardloopschoenen doen. Wil je verzekerd zijn van een beetje meer grip en heb je trailschoenen? Trek die dan aan! Kies voor een lange tight ter bescherming van je benen. Je knieën en schenen krijgen best wat te verduren met al dat klimmen en klauteren. Een lange broek is dus echt een aanrader! En is het koud? Kies dan voor een dun en ademend strak onderhemdje. Dames, niet nodig om te zeggen dat een goede sportbeha handig is hè?

6. Warming-up
Je weet heus wel dat een goede warming-up belangrijk is. Alle spieren komen aan bod tijdens een obstacle run, dus zorg ervoor dat je alles goed warm draait van top tot teen! Het is ook altijd aan te raden om je hartslag vast een beetje omhoog te brengen. Dus, losdraaien, heen en weer lopen en goed warm worden! Zorg dat je nog even een dixie bezoekt voordat je start (niemands hobby, nee echt niet), check je gear, geef je buddy of team een high-five en jullie zijn good to go!

7. Post-race tips
De race eindigt misschien op de finishlijn, maar wat je na de race doet is ook van belang. Een paar handige tips om de rest van de dag nog te kunnen nagenieten. Zorg voor droge kleding! Oké, die joggingbroek mag dus wel mee om lekker aan te trekken ná de race. Met droge spullen blijf je na de race lekker warm en kunnen je spieren beter herstellen. Zorg voor een handdoek om je af te drogen. Oh en wij zweren bij vochtige washandjes uit een pakje. Je kunt jezelf hiermee makkelijk opfrissen. Neem een vuilniszak of plastic tas mee voor je natte kleding. En eet en drink goed kort na de inspanning om alles weer aan te vullen en je herstel te bevorderen. Weer thuis? Check dan gauw of er al foto’s of filmpjes online staan en deel jouw avontuur met de rest van de wereld!

8. Fun!
De laatste tip is eigenlijk geen tip, maar een must… Wat je ook doet, hoe zwaar je het ook hebt, hoe hoog die container ook lijkt, of hoe mis sommige dingen soms gaan… Je doet dit voor je plezier. Dus geniet er met volle teugen van. Dit is jouw avontuur, samen met je team of buddy. Have fun!!!

De Harbour Run winactie en deze obstacle-tips worden je aangeboden in samenwerking met Honor. #forthebrave

boks

Lees ook:
Sterke benen? Jump!
5 core favorieten
6 push up variaties
5 oefeningen voor sterke armen
Lekker squatten: zes oefeningen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *