5 tips voor de perfecte ochtendroutine

De eerste dingen die je doet als je ’s ochtends wakker wordt hebben een grote impact op hoe je je de rest van de dag voelt. Druk je 3 keer op de snooze-knop en moet je je vervolgens als een malle haasten om – zonder ontbijt – op tijd op je werk te verschijnen, dan is de kans groot dat je de hele dag het gevoel hebt dat je achter de feiten aan loopt. Met een ochtendroutine begint je dag een stuk relaxter en kun je wat er allemaal op je bordje komt fluitend aan.

1. Ga op tijd naar bed
De perfecte ochtendroutine begint ’s avonds al. Als je klaar bent voor de volgende dag op het moment dat je naar bed gaat, kom je ’s morgens een stuk makkelijker je bed uit. Leg je outfit klaar, pak je sporttas in en bereid je healthy lunch voor morgenmiddag. En het aller belangrijkst: ga op tijd naar bed. Als je genoeg zzz’s pakt (minimaal 7-8 uur) heb je genoeg energie om de dag goed te beginnen.

2. Sta op tijd op
Maak tijd voor je ochtendroutine zodat je je niet hoeft te haasten. Zet je wekker desnoods een kwartier of half uur eerder. Als je ’s avonds op tijd in bed ligt is dat geen probleem, toch?

3. Laat je telefoon en laptop links liggen
Pak je als je wakker wordt meteen je smartphone om te facebooken en je mail te checken? Je brein wordt dan direct blootgesteld aan allerlei prikkels zodat je meteen in de ‘aan-modus’ komt waardoor je in je hoofd vaak al met je werk bezig gaat. Probeer het eerste uur dat je wakker bent niet naar je telefoon en laptop te grijpen. Nog beter: een dagelijkse digitale detox tussen 20.00 en 08.00 uur.

4. Kom in beweging
Mensen die ’s ochtends sporten zijn vaak productiever en succesvoller. Als je jezelf in het zweet werkt geef je je metabolisme een kickstart en krijg je vanzelf meer energie. Is dat echt geen optie? Een paar zonnegroetjes geven je al een fris en energiek gevoel.

>> ’s Morgens sporten? Zo lukt het!

5. Maak tijd om te ontbijten
Snel je met een koffie in de ene hand en een boterham in de andere de deur uit? Hoe fijn is het om even te kunnen zitten om te genieten van je ontbijt? Zet ’s avonds een chiapudding of overnight oats in de koelkast, schenk een kop thee in en gun jezelf 10 minuutjes om rustig aan tafel zitten. De dag in alle rust starten met een goede bodem maakt een wereld van verschil, écht!

Hoe ziet jouw ochtendroutine er uit?

chiapudding
Lees ook:
5 stappen voor slim timemanagement
Tips voor een goede nachtrust
Waarom je van sporten gelukkig wordt
10 tips voor meer energie
Mediteren wil je leren
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *