Op je kop: de hoofdstand

De hoofdstand wordt ook wel de koning van alle yoga poses genoemd. Het is niet gemakkelijk, maar hiervoor geldt natuurlijk ook dat je met veel oefening een eind komt. Maar… op je kop staan; waarom is dat goed voor je? In oude yoga teksten wordt gezegd dat de hoofdstand je de eeuwige jeugd schenkt. En sommige yogi’s zeggen dat je er grijze haren mee tegen gaat of zelfs kwijtraakt! Zou natuurlijk prachtig zijn. Maar welke andere (meer reële) voordelen heeft de koning van de yoga poses eigenlijk?

Natuurlijke facelift
Je geeft je gezicht een natuurlijke facelift doordat je huid door de zwaartekracht in tegengestelde richting gaat. Of het rimpels daadwerkelijk tegen gaat moeten we maar bezien, maar door verse voedingsstoffen en zuurstof in de bloedaanvoer krijgt je gezicht een frisse en mooie glow. Kijk, daar houden we van!

Sexy
Ondersteboven gaat er extra bloedtoevoer naar je belangrijkste klieren die van invloed zijn op je algehele welzijn. Hier worden ook je seksuele hormonen gereguleerd, dus een regelmatige hoofdstand schijnt je seksleven een fijne boost te geven. Dit is nu typisch zo’n gevalletje ‘baat het niet dan schaadt het niet’…

Blij ei
Je bijnieren krijgen een soort mini detox behandeling door de hoofdstand. Je krijgt hierdoor positievere gedachten en gaat depressies tegen. Maar op z’n kop zakt ook je gezicht richting de vloer. Probeer dus maar eens niet te (glim)lachen als je ondersteboven staat!

Hartelijk voor je hart
De bloedcirculatie wordt vergemakkelijkt. Het hart moet, als je rechtop staat, voortdurend bloed omhoog pompen naar de hersenen. Wanneer je ondersteboven staat krijgt je hart ‘rust’ en vermindert het de belasting op deze belangrijkste spier van het lichaam. Zuurstofrijk bloed kan gemakkelijker stromen in deze houding. Happy hearts!

Of de hoofdstand nu écht je grijze haren tegengaat of je zelfs de eeuwige jeugd geeft?… Het is in ieder geval een uitdagende houding om te proberen! En het is een prima oefening voor je core, want je moet je buik- en rugspieren flink aanspreken om de houding goed uit te voeren. Oefen de eerste keer een hoofdstand altijd in aanwezigheid van een yogadocent of iemand die je kan helpen. Je kunt het in stappen oefenen door eerst met gebogen benen te blijven staan. De volgende stap is dan het uitstrekken van je benen tot een volledige stand. Heb je een hoge bloeddruk of hartproblemen? Blijf dan maar lekker rechtovereind. Maar ben je gezond en wil je de wereld eens vanuit een andere hoek bekijken? Sta dan eens op je kop!

Doe jij wel eens de hoofdstand?

Hoofdstand

Hoofdstand

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *