Persoonlijke update: dit helpt mij in drukke periodes

Zo hee, dat is lang geleden! Tsja, het is je vast niet ontgaan dat hier niet zo vaak meer een artikel verschijnt als je gewend bent. Soms krijg ik er vragen over op social media en soms voel ik zelf ook de drang om wat opheldering te geven. Daarom een persoonlijke update deze keer. Met daarin wel gelijk wat tips natuurlijk, want sharing is caring!

Al een tijdje heb ik het behoorlijk druk. Na de Lowlands Throwdown, die vooraf werd gegaan door een intensieve periode van training, heb ik tot en met januari ontzettend veel gewerkt. Daarna nam het werk wat normalere vormen aan, maar in combinatie met een tijdelijke verhuizing in maart – en nog een verbouwing en een permanente verhuizing in het verschiet – kun je je wellicht voorstellen dat ik genoeg om handen heb. Daar wil ik dan altijd nog graag bij sporten en af en toe wat gezelligs doen met man en vrienden. Euhm, genoeg? Ja. Meer dan misschien wel.

En misschien had je het al gezien, maar ook nu heb ik me weer geplaatst voor de Lowlands Throwdown. Dat betekent dat er de komende weken nog iets bij komt om flink mee aan de slag te gaan. Lijkt onmogelijk? Is het toch niet. Maar hoe zorg ik er dan voor dat het toch lukt om alles te combineren en – voor mij nog het belangrijkste – dat ik er plezier in blijf houden en niet teveel stress van krijg? Al doende leert men en daarom weet ik inmiddels precies wat mij helpt om het te ‘cheffen’. Benieuwd? Dit zijn de dingen die mijn écht helpen in drukke periodes.

#1 Mediteren
Op drukke dagen lijk je hier geen tijd voor te hebben, maar niets is minder waar. Iedereen is in staat om 10-15 minuten per dag tijd te maken om even stil te zitten. Ook ik. Ook jij. Ik kies ervoor om een kwartier eerder op te staan, ook al betekent dit dat de wekker om 5:00 uur afgaat. Maar dan weet ik zeker dat mijn meditatiekussen de eerste ‘stop’ van de dag is. Ik start de dag met 10 tot 15 minuten en begin zo elke dag met een helder hoofd en rustige geest. En je weet het wellicht al, maar ik gebruik Headspace.

#2 Op tijd naar bed
Met de zomer in aantocht is dit best een moeilijk punt. En toch is mijn bedtijd heilig. Nu ik weer meer train en ook nog lange dagen maak voor werk en privé zaken, sluit ik de luiken om 22:00 uur. Niet altijd gezellig, maar rust is mega belangrijk om alles goed vol te kunnen houden. En dus doe ik dit voor mezelf. Dit is nu echt een beetje self care waar je met wat discipline heel veel profijt van hebt. Sleep tight!

#3 Vroeg starten met werken
Ik begin de dag vroeg met werken. Enerzijds omdat ik dan sowieso nog heel goed in mijn concentratie zit en anderzijds omdat ik dan in de avond ruimte kan maken voor trainen, gezellige dingen doen of rust. Ik start meestal op rond de klok van 8:00 uur en dat geeft je een head start on the day!

#4 Goed eten
Tsja, goed eten doe ik altijd wel, maar in drukke periodes let ik extra op. Dat betekent dat ik trouw MyFitnessPal vul en zorg voor voldoende koolhydraten, vetten en eiwitten. Ik weet dat ik mijn lijf een groot plezier doe met goed en voldoende eten. Dus ik prep weer als een pro en zorg dat ik voldoende energie heb voor heel de dag!

#5 Prioriteiten stellen
Open deur hè, prioriteiten stellen? Toch is dat niet altijd even makkelijk, want alles lijkt belangrijk. Herkenbaar? Ik stel mezelf daarom regelmatig de vraag wat écht de focus verdient en wat wel even kan wachten. Het maken van lijstjes en aantekeningen helpt me daarbij. En ja, dat betekent dus ook dat sommige dingen even blijven liggen; het schrijven van artikelen hier bijvoorbeeld. Niet leuk, maar als je bewust de keuze maakt wat je wel en niet doet kun je daar ook achter staan. En dat geeft dan weer rust!

#6 Keuzes voor mezelf maken
Bij het stellen van prioriteiten hoort het ook het maken van keuzes voor mezelf. Klinkt egoïstisch, maar je doet een ander geen plezier met een halfbakken, vermoeide of ongezellige inzet. Ik zeg daarom in deze periodes ‘nee’ op extra werk, cancel soms een afspraak als ik echt te moe ben of streep wat dingen van mijn lijstje die niet in de top van prio’s staan. Hoewel het vaak voelt als het brengen van een vervelende boodschap zul je merken dat mensen je ook gewoon begrijpen als je iets afzegt. Sterker nog: soms benijden ze je misschien wel een beetje!

Dus? Kun jij het allemaal nog ‘cheffen’, of heb je ook wel wat aan deze tips?

Beeld header: Vivienne Magalie Photography

Meer lezen:
Yoga Nidra, een powernap met groots effect
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen

Blijf up-to-date en volg Glow Mag op Facebook  of Madelon op Instagram!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.