Pittige boerenkool met kikkererwten

Boerenkool is berengezond! Dat wist je misschien al wel, maar hoe vaak zet jij het op tafel? Je kunt natuurlijk een winterse stamppot maken met deze groente vol vitamine C, antioxidanten en aminozuren, je kunt het in een smoothie gooien of in een salade verwerken. Gekookt of rauw, je kunt er van alles mee. Maar je kunt het ook prima (roer)bakken! Deze pittige boerenkool met kikkererwten is hier in ieder geval een keeper!

Het recept is natuurlijk supersimpel. Zo simpel is het, anders vind je het hier niet ;-) Gezond eten moet namelijk wel lekker en snel zijn, want er wordt ’s avonds vaak ook nog gesport! Dit gerecht is perfect voor na het sporten. De kruidige mix verwarmt je helemaal en alle vitamines uit de boerenkool maken een complete combi samen met de eiwitten, koolhydraten en vezels van de kikkererwten.

Om het kruidenmengsel te maken heb je een keukenmachine, hakmachine, nutribullet of staafmixer nodig. heb je dit niet, dan kun je alles superfijn snijden. Is dan dus wel wat meer werk! Pel de sjalotten en snijd ze in grove stukken. Schil de gember en snijd dit ook in grove stukken. Verwijder wat van de zaadlijsten van de chilipepers (niet alles, want een beetje pit is wel lekker!) en snijd ook deze in grove stukken. Plet of stamp een paar kruidnageltjes fijn en pel de tenen knoflook. Doe dit nu allemaal in de keukenmachine, hakmachine, nutribullet of het bakje van de staafmixer. Voeg de limoensap toe en hak alles helemaal fijn. Het mag zelfs een soort ‘boemboe’ ofwel pasta worden.

Verhit wat olijfolie in een wok of hapjespan en voeg – als de olie warm is – het kruidenmengsel toe. Bak het even een kleine 10 minuten terwijl je het continu omschept. Voeg nu de boerenkool toe met wat peper en zout en schep regelmatig om totdat het de gewenste zachtheid heeft.  Als laatste gaan de kikkererwten erbij. Blijf omroeren totdat het geheel goed warm is. Tadaaaaaa, klaar!

Maak het op je bord af met wat blokjes rijpe avocado en sprenkel nog wat extra limoensap eroverheen. Pittig, maar ook zacht en zurig; het is een heerlijk gerecht! Deze mix bevat alle macronutriënten die je nodig hebt, maar je kunt altijd nog een stukje vlees, vis of een vegetarische of vegan optie toevoegen. Lekker met zalm of gebakken tofu bijvoorbeeld!

Shoppinglist (voor 2 personen)
1 grote zak boerenkool
1 blik kikkerwerwten
5 sjalotten
3 tenen knoflook
1 chilipeper (wat zaadlijsten verwijderd als je het niet té pittig wilt)
flink stuk gember
snuf kruidnagel
limoensap (van een halve limoen)
1 rijpe avocado
olijfolie
peper & zout

Ook lekker:
Indiase masoor dal met makreel
Vegan spaghetti bolognese
Spruiten met gnocchi en geitenkaas
Vega burger van zwarte bonen
Koken in een kwartier: 10 lekkere én gezonde recepten

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *