Pompoenburger

Zin in een gezonde burger? Die maak je lekker zelf! Het is natuurlijk pompoenseizoen, dus een herfstige pompoenburger misstaat nu helemaal niet op je menu. Lekker makkelijk en goed te combineren met zoete aardappelfrieten uit de oven. Ook voor kids zet je met deze heerlijk zoete burger en gezonde frieten een feestmaal op tafel!

Meng de pompoenpuree met de havermout, het ei, wat geraspte parmezaanse kaas en breng het geheel op smaak met peper en zout, wat chilipeper, een flinke snuf kerrie en een flinke snuf paprikapoeder. Zet het mengsel een paar uurtjes in de koelkast zodat het wat steviger wordt.

Verwarm de kokosolie in de pan en schep hoopjes van het pompoenmengsel erin. Bak op hoog vuur en druk met een lepel de burgers wat platter. Met een spatel draai je de burgers voorzichtig om, zodat je ze ook aan de andere kant mooi bruin kunt bakken. Deze smeuïge burgers blijven wat zachter. Dus draai ze voorzichtig om en om zodat beide kanten wat krokanter worden.

Beleg een speltbroodje met wat blaadjes sla, een pompoenburger en een dot alfalfa. Breng op smaak met wat extra peper en zout en de burgerparty kan beginnen. Aan tafel!

Heb je pompoenpuree over? Wat dacht je van een dampende pumpkin chai latte? Of gebruik je restje voor een lekker pompoenbrood of in de soep.

Shopping list (voor 4 grote of 6 kleine burgers)
voor de burger:
500 gram pompoenpuree
80 gram havermout
30 gram pompoenpitten
1 ei
blokje parmezaanse kaas
peper & zout
chilipeper
kerriepoeder
paprikapoeder
kokosolie

verder:
speltbroodjes
kiemgroenten (bijvoorbeeld alfalfa)
slablaadjes

pompoenburger

pompoenburger

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *