Prep foods

Een goede voorbereiding is het halve werk toch? Dat geldt ook zeker als je gezond wilt eten in je drukke bestaan. Gezond eten is minder moeilijk dan je denkt als je de juiste voorbereidingen treft. Dus… Preppen maar! Dit zijn onze favo prep foods.

Salade
Met een goede lunchbox kun je gerust je lunchsalade de avond van tevoren klaar maken. Terwijl je staat te koken (of met een schuin oog gericht op je favoriete Netflix serie) zorg je voor een basissalade van sla en rauwkost zoals komkommer, tomaat en paprika. Maak je salade elke dag af met iets anders, bijvoorbeeld vis, kaas, kip of een kliekje van je avondmaaltijd. Zo’n lekkere lunch is niet alleen handig om mee te nemen maar weerhoudt je ook van de ongezonde verleidingen in de kantine. Jouw salade (en die is heus lekkerder dan die slappe kroketten) bewaar je in de koelkast en je bent de volgende dag ready to go!

Soep
Soep is makkelijk én gezond, je krijgt gelijk een hele lading groenten binnen. En als je dan toch soep maakt, waarom dan niet gelijk wat meer? Met een restje van de soep kun je de volgende dag heerlijk lunchen! Rijstcrackertjes met een gekookt eitje erbij en je kunt er weer de hele middag tegenaan. Vries de soep in eenpersoons-porties in als je het langer wilt bewaren, dan heb je ook een lunch (of diner) voor de momenten dat je geen tijd hebt om eten te koken.

Groenten
Eat your veggies! Groenten zitten vol vezels en vitaminen en het is belangrijk dat je hier voldoende van binnen krijgt. Kook, gril, stoom of roerbak dus altijd extra groenten. Die kun je de volgende dag mooi gebruiken als lunch, in je salade of bij een bammetje. Handig!

Peulvruchten
Peulvruchten zijn super handig om in huis te hebben. Bonen, kikkererwten, linzen, bedenk het maar! Je maakt van elke soep of salade een complete maaltijd door het toevoegen van de koolhydraatrijke peulvruchten. Prima basis voor die workout na je werk. Bereid de peulvruchten voor de hele week en bewaar ze in een bakje in de koelkast. Of kies voor blikjes, ook handig. Op die manier heb je voor de hele week vulling voor je lunch!

Granen
Eet je rijst? Kook dan gelijk extra voor je ontbijtje de volgende dag. Quinoa op het menu? Maak dan wat extra voor door je lunchsalade. Parelgort of couscous in je avondmaaltijd? Vergeet niet dat beetje extra te koken voor de volgende dag. Granen en pseudogranen zijn een prima basis om je maaltijden voor de volgende dag(en) vast klaar te zetten. Gemak dient de mens, toch?!

Eieren
We love eggs. Gebakken of gekookt, een frittata of omelet, we vinden het allemaal even lekker. En eieren kun je ook prima gebruiken als prep food. Een gekookt ei blijft namelijk een paar dagen goed in de koelkast en een omeletje kun je de volgende dag prima koud opeten. Wat dacht je van een restje frittata bij je kopje soep, of een gekookt ei in je salade of op een rijstwafel als tussendoortje? Een ei hoort erbij!

Healthy snacks
Noten, gedroogd fruit, een gezond baksel… Met een bananenbrood of gezonde ontbijtkoek doe je gerust meer dan een week. Vries het in plakjes in en neem per dag een plakje uit de vriezer. Zorg voor hersluitbare zakjes of bakjes en doe daar de avond van tevoren al wat nootjes en gedroogd fruit in. Vroeg opstaan is geen probleem meer als al je healthy snacks al klaar liggen!

Wat is jouw ideale prep food?

Frittata2

Veel lunchinspiratie:
Bietensalade met feta en walnoten
Linzensalade met peultjes en tonijn
Rucolasalade met pompoen-pastinaak quinoa
Venkelsalade met tuinboontjes, appel en tonijn
Spinaziesalade met venkel en geitenkaas

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *