10 goede redenen om aan yoga te doen

Sommige vormen van yoga zijn intensief, andere zijn meer ontspannen en meditatief. Welke vorm je van de 5000-jaar-oude discipline uit India ook kiest, yoga is een goede manier om aan je lichaam en geest te werken. Nog nooit een yogales gevolgd? Hier zijn 10 goede redenen om het eens te proberen.

1 . Vergroot je flexibiliteit. Elke yoga pose richt zich op specifieke spieren, waardoor de flexibiliteit toeneemt en het risico op blessures vermindert.

2 . Minder stress. Yoga kan helpen je geest te kalmeren en stress te verminderen doordat je je aandacht richt op het moment en de bewegingen, in plaats van op to do-lijstjes.

3 . Verhoog je bewustzijn en concentratie. Yoga leert je om beter adem te halen. Een goede ademhaling is essentieel voor een goede gezondheid. Je leert om je ademhaling te gebruiken in bepaalde poses en mee te gaan met de flow. Dat kan ook in je dagelijkse leven handig zijn.

4 . Verbinding tussen body & mind. Yoga vereist dat je je op het uitvoeren van elke beweging concentreert. Hiervoor gebruik je zowel je lichaam als geest en zo leer je om de twee te integreren. Het helpt je bovendien om beter te leren luisteren naar je lichaam.

5 . Meer kracht en uithoudingsvermogen. Krachtige stijlen van yoga, zoals Vinyasa en Ashtanga, bevorderen kracht en uithoudingsvermogen maar ook flexibiliteit en ontspanning.

6 . Houd spieren in evenwicht. Als je net begint met yoga merk je misschien dat sommige spieren minder flexibel zijn dan je dacht, of dat er zelfs een groot verschil is tussen links en rechts. Naarmate je meer oefent zal dit verschil afnemen.

7. Verbeter je balans en stabiliteit. Met balansoefeningen leer je de spieren van je core te gebruiken, wat kan helpen om de algehele stabiliteit van je lichaam te verbeteren.

8. Betere houding. Yogahoudingen versterken en openen gebieden van je lichaam die vaak zwak of gespannen zijn, zoals je schouders en de spieren van je bovenrug.

9. Ontwikkel lichaamsbewustzijn. Bij yoga span en ontspan je in elke houding telkens bepaalde spieren, waardoor je meer bewust wordt van de sterke en zwakke punten van je lijf.

10. Betere sportprestaties. Yoga combineert flexibiliteit, krachttraining en geeft een betere balans tussen lichaam en geest. Dit maakt yoga een geschikte activiteit als aanvulling op elke andere sport.

Loop je hard? Probeer deze yoga poses eens als cooling down.

Doe jij al aan yoga? Wat is jouw favoriete vorm?

 

Bron: University of Rochester Medical Center 

Tags from the story

2 Comments

  • Dat zijn allemaal heel goede redenen, maar het is ook vooral heel fijn en leuk! Ik moet vaak om mezelf lachen als ik weer eens uit balans stuiter.
    Ik vind het trouwens ook heel fijn dat je het niet fout kunt doen en dat je je eigen grenzen moet bewaken.

    Enfin, ik scroll net door je site en ik vind het echt tof!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *