Review: i-gotU hartslagmeter

Train jij wel eens met hartslagmeter? Op tijd of op afstand trainen werkt voor veel mensen prima, maar ook je hartslag is een belangrijke factor bij het trainen. Steeds sneller gaan of altijd zo hard mogelijk trainen, is namelijk niet altijd de beste manier om optimaal resultaat uit je training te halen. Trainen op de juiste intensiteit is dat wel. En laat je die intensiteit nu goed kunnen bepalen aan de hand van… juist, je hartslag!

i-gotU HRM-10
Sportwatches met hartslagmeters zijn prijzig, maar er zijn tegenwoordig ook losse hartslagmeters die verbinding maken met je telefoon. Handig! Ik testte de i-gotU HRM-10, via MobileFun.nl. Deze werkt met alle iOS en Android apparaten met Bluetooth 4.0 of hoger. Je kunt er mee fietsen, lopen of fitnessen, als je maar een telefoon bij je hebt!

Gebruiksklaar
Ik ren normaal de deur niet uit zonder mijn sportwatch, maar een hartslagmeter, dat was nieuw voor me. De beschrijving is easypeasy, want je hoeft er niet veel aan te doen om de meter gebruiksklaar te krijgen. De hartslagmeter bestaat uit een band en een losse sensor die je op de band kunt klikken. Ik maak de elektroden vochtig en stop de band onder mijn sport-bh, dat lijkt me het meest comfortabel.

Apps
De i-gotU is te koppelen met allerlei populaire fitness en sport apps zoals Runkeeper, Runtastic, Endomondo en Strava. Een groot pluspunt. Ik heb al mijn loopdata in Runkeeper staan en dus is de keuze gauw gemaakt, ik hoef er niet eens een extra appje voor te downloaden. Het duurt nog geen seconde voordat Runkeeper verbinding heeft met de hartslagmeter. Wow, ready to go!

Lopen
Tijdens het lopen blijft de meter prima zitten. Runkeeper vertelt me onderweg per kilometer op welke hartslag ik loop en in welke zone dat is. Na een paar kilometer loop ik warm en ga ik ongemerkt sneller. Oeps, dit was een rustige duurloop toch? Dat Runkeeper nu zegt dat ik deze kilometer in zone 80-90% loop doet me direct beseffen dat ik het gas een beetje los moet laten. Wanneer ik alleen op tijd loop lijkt deze noodzaak toch iets minder groot. Ik merk dus dat de info die krijg eigenlijk coachend werkt. De rest van de training loop ik keurig in zone 70-80%, een prima zone om mijn kilometers te maken tijdens een middellange afstand en aan mijn aerobe conditie te werken. Hoewel ik voel dat ik in het juiste duurtempo zit, is het toch fijn dat ik via de app mijn hartslagzone in de gaten kan houden.

Conclusie
Op een klein schuurplekje na (maar hee, voor een oud-zwemster is dit plekje peanuts!) heb ik totaal geen last gehad van de band. Mijn sport-bh hield ‘m stevig op zijn plek. De verbinding van de sensor met de app is is snel en steady en het gebruiksgemak is dik in orde. Je hoeft geen wizkid te zijn om te begrijpen hoe dit werkt. Daarnaast en niet onbelangrijk: je hoeft dus niet per se een fortuin uit te geven voor een sportwatch met hartslagmeter. Ik heb ervaren dat een hartslagmeter me daadwerkelijk kan helpen met trainen op de juiste intensiteit. Volgende maand beginnen de duurtrainingen in aanloop naar de NYC marathon. En de i-gotU komt daarvoor prima van pas!

MobileFun.nl is gespecialiseerd in accessoires voor je mobiele telefoon. De i-gotU HRM-10 koop je daar online voor € 48,49.

iGotU1

 

The following two tabs change content below.

Madelon Baans

Madelon is partner van Glow, zelfstandig communicatie professional op gebied van sport & gezondheid, oud olympisch zwemster en schrijft graag over haar passie voor sport, gezondheid en gezond & lekker eten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *