Rust roest

Zitten en nooit écht intensief in beweging zijn, staat wereldwijd op nummer vier van de meest voorkomende doodsoorzaken. Zitten wordt niet voor niets het ‘nieuwe roken’ genoemd. Te weinig of niet bewegen verhoogt de kans op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, kanker, gewicht- en gewrichtsproblemen. “Meer dan 35 procent van Nederland zit tussen de 7 en 16 uur per dag. Eigenlijk loopt de kans op sterfte al omhoog als je TV kijkt”, aldus klinisch neuropsycoholoog Erik Scherder. Zelfs als je 3 keer per week sport en de rest van de week zittend doorbrengt, krijg je te weinig beweging.

Wat kun je doen? Als je een zittend beroep hebt is het belangrijk dat je elk uur minimaal 2 minuten in beweging komt. Neem de trap in plaats van de lift, loop langs bij een collega om te overleggen in plaats van een mailtje te sturen, zet de printer niet naast je bureau en maak in je lunchpauze buiten een wandeling. Staat er een avondje bankhangen op het programma? Ook dan is het belangrijk dat je regelmatig opstaat.

Volgens de Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen moeten volwassenen dagelijks minimaal een half uur matig intensief bewegen, wandelen of fietsen bijvoorbeeld. Slechts de helft van de Nederlanders haalt deze norm en we kunnen er nog een kanttekening bij plaatsen: veel mensen overschatten hun activiteit. Beter is om meer te bewegen dan dat half uurtje per dag. Mensen die de norm ruimschoots halen zijn minder vaak ziek, fitter en hebben een betere gezondheid en hogere levensverwachting. Spiermassa, kracht en een goede conditie zijn ook van invloed op je gezondheid en levensverwachting. Regelmatig sporten dus.

Sporten levert je niet alleen een fit lichaam, maar ook een fit brein op. “Bewegen voorkomt dementie niet, maar verlaagt het risico op ziekten die de kans op dementie verhogen,” zegt Scherder. Het verbetert de doorbloeding van je hersenen en zorgt voor breingroei. Ook eten helpt. Door te kauwen, verbetert de doorbloeding van de hersenen en daarmee je geheugen.

Kortom, blijf in beweging, werk je een paar keer per week in het zweet en train je brein terwijl je kauwt op (lekker en gezond) eten.

DSC_0375

Bronnen: scientias.nl en NISB

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *