Rustig hardlopen: 6 tips

Als je een hardloper bent dan weet je waarschijnlijk wel dat rustig trainen ook belangrijk is om beter te worden. Steeds maar sneller lopen tijdens je training is niet altijd beter. Naast interval- en snelheidstrainingen zijn langzame duurlopen essentieel om uiteindelijk sneller te worden en in een race je PR te verbeteren als je dat graag wilt. Maar rustig hardlopen en de rem erop houden is soms best moeilijk. Hoe doe je dat? Zes tips!

1. Kies voor tijd, niet voor afstand
We stappen bijna allemaal naar buiten met een bepaald aantal kilometers in ons hoofd. ‘Als ik dat rondje vandaag loop, dan tik ik precies de 10 kilometer aan.’ Om rustiger te lopen is het aan te raden de kilometers even te laten voor wat het is. Kies een tijd, dus het aantal minuten dat je wilt gaan lopen, en hou dat aan voor de training. Het maakt niet uit waar je naartoe loopt of hoe ver je loopt, het aantal minuten is leidend. Zet dan ook het kilometer-bliepje van je horloge of de stem van je running app uit. Je zult zien dat je heerlijk rustig de minuten weg loopt en dat de druk om een bepaald aantal kilometers te halen wegvalt.

2. No music maestro
Muziek tijdens het lopen is hartstikke lekker en kan vooral ook motiverend en opzwepend werken. Maar je zou de eerste niet zijn die te snel gaat lopen door de muziek in je playlist. Muziek helpt je om in een cadans te komen en te blijven. Dit kan heel goed werken als je een bepaalde pace wilt vasthouden of het tempo wilt opvoeren. Maar wanneer je lekker rustig wilt lopen kan het dus juist goed zijn om zonder muziek te lopen. Wees bewust van de geluiden om je heen, de fluitende vogeltjes en de groetende medelopers en enjoy!

3. Draag een hartslagmeter
Het tempo is iets waardoor je je vaak laat leiden. Maar de ene dag loop je dat tempo gemakkelijk en de andere dag moet je er veel meer moeite voor doen. Moet je dan toch koste wat kost voor dat tempo gaan? Welnee! Wanneer je met een hartslagmeter loopt voorkom je dat het gewenste tempo jouw training bepaalt. Door de continue reminder van jouw hartslag lukt het je beter in de rustige zone te lopen en de duurloop lekker slow te houden. Tempo wordt dan ondergeschikt aan hartslag en gevoel. Take it easy!

4. Ga samen
Met een hardloopmaatje samen een duurloop lopen kan je helpen om het lekker rustig aan te doen. Een beetje bijkletsen onderweg en samen keuvelen over van alles en nog wat is niet alleen gezellig, maar helpt je ook om minder gefocust te zijn op tijd, tempo en afstand. Goed gezelschap en lekker rustig sjokken maar.

5. Plan je rustige trainingen
Ga nooit de deur uit zonder plan. Net zoals je tempotrainingen en intervaltrainingen maken de langzame duurlopen ‘gewoon’ onderdeel uit van je trainingsplan. Wanneer je naar buiten stapt weet je dus al dat het een langzame training gaat worden. Sta daar bewust bij stil voordat je gaat lopen en plan de looptijd of je rondje zorgvuldig. De kans dat je dan ook daadwerkelijk rustiger loopt is groter, omdat je precies weet wat voor training je gaat doen.

6. Loop op gevoel
Oh die klok hè! We laten ons zo snel leiden door de cijfers op ons sporthorloge. Het is niet makkelijk, maar probeer eens zonder horloge of app te lopen. Hoe voel je je vandaag? Welk tempo voelt comfortabel? Hoe gaat het met je techniek? Wanneer ga je minder goed lopen? Allemaal dingen waar je op kunt letten om op gevoel te lopen, zonder te focussen op tempo. Feel it!

Wat doe jij om je duurlopen rustig te houden?

Hardlopen_1

Lees ook:
Hardlopen in je lunchpauze: 7 tips
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips
7 tips voor hardlopen op het strand
Hardlopen op vakantie? 7 tips
Teen yoga voor hardlopers: 3 oefeningen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

3 Comments

  • Als ik rustig wil hardlopen zorg ik ervoor dat ik geen muziek luister, aangezien dit me normaal opzweept. Daarnaast houd ik de tijd ook niet in de gaten en geniet ik gewoon lekker van de omgeving :)

  • Ik zoek regelmatig een nieuwe route uit, aangezien ik mijn duurlopen aan het opbouwen ben. Doordat ik soms even moet zoeken of rondkijken waar ik precies ben, loop ik sowieso al rustig en ik kies ook rustige gebieden, waardoor ik automatisch meer tot rust kom. Anders wordt mijn tempo nog wel eens ‘vanzelf’ opgevoerd door verkeer om me heen en andere sporters.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *