’s Morgens sporten? Zo lukt het!

Niet iedereen is een ochtendmens, dat is duidelijk. Maar ochtendmens of niet, ’s morgens je wekker zetten om te sporten heeft veel voordelen. Veel mensen denken dat ze het niet kunnen, maar geleerden beweren dat het trainbaar is en dat zelfs nachtbrakers kunnen veranderen in early birds. Wil je ook graag ’s morgens sporten? Met deze tips lukt het je vast!

>> Wat is het beste tijdstip om te sporten?

1. No more snooze
Eindeloos snoozen is killing voor je workout! In de lange tijd dat je de wekker steeds maar weer op snooze drukt kun je 1000 excuses verzinnen om niet te gaan. Het is zo lekker warm in bed… Ik ben nog moe… Het is nog donker… We kennen deze smoesjes allemaal wel. Geef jezelf die tijd niet om er over na te denken. Onze tip? Zet twee wekkers zo’n 2 tot 3 minuten na elkaar. Gebruik je je smartphone als wekker? Geeft je workout-wekkers dan een motiverende naam als herinnering aan je voornemen om te gaan sporten. De tweede wekker is je echte ‘go’, dus hop uit bed!

2. Prepping is everything
Het is moeilijker om in je bed te blijven als alles al voor je klaar ligt. Check ’s avonds de weerapp voor het tijdstip dat je de volgende dag wilt gaan sporten en leg je meest fashionable workout gear klaar. Is je playlist ready? Ligt die banaan al op je te wachten naast je bidon? Oké, dan ben je na het opstaan en opfrissen snel good to go!

3. Lekker splashen
Over opfrissen gesproken, een ‘koude klets’ in je gezicht doet wonderen om wakker te worden! Je hoeft echt niet onder de douche te stappen, dat komt na je workout wel. Maar was je gezicht even met koud water wanneer je opstaat. Je zult zien dat dit echt helpt om wakker te worden en je frisser en energieker te voelen.

4. Plan het in en respecteer het
Het is vast een advies dat je al vaker hebt gehoord of gelezen: plan je workout in. Wanneer je het inplant in je weekschema is de kans simpelweg groter dat je écht gaat. Respecteer je training in de planning net zo veel als alle andere belangrijke dingen zoals je werkschema, die afspraak bij de dokter of lunchdate met een vriendin.

5. Maak het een gewoonte
Behalve het inplannen van je trainingen is het uiteindelijk nodig om er een gewoonte van te maken om het vol te houden. Maar nieuwe gewoontes in je systeem krijgen is niet gemakkelijk en duurt lang, gemiddeld 66 dagen. In de ochtend sporten is een ‘grote’ nieuwe gewoonte om aan te leren. Je kunt ‘kleine’ gewoontes gebruiken om uiteindelijk het grote doel te bereiken. Werkt het voor jou om je wekker ver van je bed te zetten? Maak daar dan een gewoonte van. Krijg jij jezelf in beweging door bij het wakker worden terug te denken aan het goede gevoel na je vorige workout? Dat wordt dat jouw wake up call. Spring jij uit bed als je weet dat er overnight oats in de koelkast staan? Maak daar dan een patroon van. Herhaling van kleine dingen die je helpen leiden uiteindelijk tot de grote nieuwe gewoonte. Start small, think big!

6. Doe het!
Oké, mooier kunnen we het niet maken en makkelijker ook niet: doe het gewoon! Natuurlijk is je bed lekker warm en fluffy. En ja, het is nog erg vroeg. En sure, je zou ook morgen kunnen gaan. Maar niets van dat alles weegt op tegen het goede gevoel dat jij straks hebt na je workout en de frisheid en energie waarmee je de hele dag aan kan. Just do it!

Wat is jouw beste tip om ’s morgens te sporten?

ochtend

Lees ook:
Tips voor een goede nachtrust
Veilig sporten in het donker
Waarom je van sporten gelukkig wordt
5 redenen waarom douchen na een workout goed voor je is

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

6 Comments

  • Ik vind het altijd heerlijk om ’s ochtends te sporten. Dan heb ik vaak meer energie dan ’s avonds na een lange werkdag :)

  • Ik ren altijd ’s ochtends. Ik breng met jongste zoon hardlopend naar school. Ik heb niet altijd zin, maar als ik het ’s ochtends meteen doe voel ik me de rest van de dag goed!

  • Doe het samen met je partner als je die hebt en hij/zij ervoor te porren is. Wij zetten sinds begin juni om 6.00 uur de wekker om een half uur te sporten (crosstrainer/zwemmen/hardlopen) en de één motiveert de ander als het opstaan wat minder goed gaat. Het wordt nu vast lastiger nu het ’s ochtends echt nog donker is maar so far so good. :)

  • Wat goed van jullie! Samen sporten werkt zeker motiverend. Leuk dat jullie dit zo doen, zet ‘m op!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *