Slaap lekker: 10 tips voor een goede nachtrust

Een drukke werkdag, stress, lichamelijke onrust, of allerlei andere dingen kunnen de reden zijn dat je soms maar niet in slaap kunt komen. En je hebt die nachtelijke uurtjes rust toch echt nodig in je drukke leven. Slaap is niet alleen essentieel voor het goed functioneren van je lichaam en geest, maar  reguleert ook je lichaamstemperatuur en zorgt ervoor dat je zenuwstelsel naar behoren werkt. Te weinig slaap beïnvloedt de wijze waarop je lichaam voedsel verwerkt en het kan je immuunsysteem verzwakken. Hierdoor kun je meer kwetsbaar worden voor virussen en bacteriën en dus meer vatbaar zijn voor ziekte. Kortom: slapen kun je maar beter goed en voldoende doen.

Heb je wel eens moeite om ’s avonds in slaap te vallen? Deze 10 tips kunnen je helpen.

  1. Drink een kop kruidenthee voordat je gaat slapen.
  2. Zet een uur voordat je gaat slapen de tv uit en leg je telefoons, tablet en laptop weg. Het licht van een beeldscherm zorgt ervoor dat je nog niet in de slaapmodus raakt.
  3. Lees een boek of magazine om je gedachten te verzetten van de drukke dag.
  4. Doe ontspanningsoefeningen of lichte stretchoefeningen. Je wordt er rustig van, waardoor je gemakkelijker in slaap valt.
  5. Zijn er nog lichtjes aan in je kamer, bijvoorbeeld je wekker, standby lampjes of nachtlampjes? Zet deze liever uit! Ze kunnen je nachtrust verstoren.
  6. Neem een warm bad of een warme douche voordat je gaat slapen. Gebruik een douchegel met bijvoorbeeld lavendel of kamille en je bent klaar om je bed in te duiken.
  7. Zorg ervoor dat je kamer koel is. In een te warme kamer kun je moeilijker in slaap komen. Zet de verwarming dus lager of – liever nog – helemaal uit. Een beetje zuurstof kan ook geen kwaad, dus open de roosters van de ramen of zet je slaapkamerraam op een kier.
  8. Ben je nog aan het piekeren? Schrijf je gedachten op, maak een to-do-lijstje voor morgen. Kortom: schrijf je hoofd leeg, zodat je daarna rustig kunt gaan slapen.
  9. Wen jezelf een routine aan voordat je gaat slapen. Je lichaam herkent de routine, waardoor je uiteindelijk makkelijker in slaap valt.
  10. Slaap je al langer slecht? Let dan ook overdag op wat je doet. Te laat eten of koffie drinken kan voor slaapproblemen zorgen. Sommige mensen slapen vlak na een work out prima, anderen hebben dan juist moeite om in slaap te komen. Kortom: probeer een werk-, eet- en sportritme te vinden dat voor jou goed werkt!

Een dutje kan je overigens prima helpen om je van wat extra energie te voorzien. Een powernap van 15 minuten heeft al nut! Slaap je dus slecht en heb je overdag (bijvoorbeeld na je werk of in het weekend) even de behoefte aan wat extra energie, ga dan lekker even dutten. Vergeet niet je wekker te zetten!

Wat helpt bij jou voor een goede nachtrust?

Bron: Santé

 

Tags from the story
, , ,

2 Comments

  • Ikzelf gebruik magnesium. Sinds dat ik deze pillen gebruik merk ik goed aan mezelf dat ik uitgerust wakker wordt in de ochtend en er ook goed tegenaan kan.

  • Thanks voor de tips! Net als Roy gebruik ik ook magnesium. En het helpt! Bij mij moet de slaapkamer pikdonker zijn (donkere gordijnen dus). Dat schijnt ook beter te zijn voor de kwaliteit van je slaap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *