Waarom slapen ook trainen is

Je hebt het vast vaker gehoord: “slapen is ook trainen”. Maar als je ’s morgens wakker wordt heb je echt niet het idee dat je buikspieren sterker zijn geworden of je conditie is verbeterd. Toch is dat stiekem wel het geval…

Groeihormoon
Tijdens je slaap vindt er namelijk herstel en natuurlijke groei plaats. Dat komt door het menselijk groeihormoon dat in je slaap wordt afgegeven aan het lichaam. Dit hormoon heb je nodig om spierweefsel te laten herstellen én op te bouwen. Wanneer je onvoldoende slaapt, krijgt je lichaam niet alleen te weinig herstel, maar kan er dus ook onvoldoende worden opgebouwd.

Bloedsuikerspiegel
Als je niet genoeg slaap krijgt, heeft dit ook invloed op je stofwisseling. Je biologische klok raakt verstoord, waardoor je bloedsuikerspiegel ontregeld wordt. Het gevolg: minder energie. Voedingsstoffen worden ook minder goed opgenomen en die heb je juist weer nodig om goed te herstellen en te kunnen trainen. 

Dutten maar
Kortom: slaap is hartstikke belangrijk! Vergis je niet: ook een dutje van 20 tot 30 minuten helpt je al herstellen. Zorg ervoor dat zo’n hazenslaapje niet langer dan een half uur duurt, dan word je fit en energiek weer wakker. Vanaf nu heb je dus een prima excuus voor een afternoon nap!

Slaaptips
Moeite om op voldoende ZZZ’s te krijgen? Een paar tips voor het slapen gaan…

  • Zet het raam open
    Goede ventilatie is belangrijk; een kamer van zo’n 18 graden met voldoende frisse lucht helpt je aan een gezonde slaap.
  • Skip the phone
    Oké, dit is de minst leuke tip. Nog even Facebook checken voordat je gaat slapen? Beter niet! Het licht van je scherm en het actief houden van je hersenen belemmeren écht je slaap.
  • Ritme is rust
    Creëer een ritme. Vaste tijdstippen voor het slapen gaan en opstaan en een vast bedritueel werken positief op je slaapgedrag.

Slaap jij voldoende?

slapen voor goed herstel_1

Afbeeldingen: fitsugar.com

 

Tags from the story
, , ,

3 Comments

  • Ik slaap doordeweeks veel te kort, maar haal dat in het weekend weer in, haha… En ik slaap vaak in de trein van Rotterdam naar Amsterdam en weer terug. Dan kom ik zo aan die 20-30 minuten!

  • Slapen is voor mij echt een issue geworden. Tot een jaar of 4 geleden (ik ben nu 48 jaar) sliep ik als een blok, maar dat veranderde en nog steeds slaap ik slecht in en word ik veel te vroeg wakker. Wat voor mij helpt is om niet vlak voor het naar bed gaan te douchen maar een uurtje ervoor (van douchen word ik namelijk weer actief) en meteen tanden poetsen en nachtcrème op. Dan in badjas met een boekje op de bank (geen social media meer) en als ik voel dat ik slaperig word, meteen naar bed, nog een bladzijde of wat lezen en dan licht uit. Het vroege wakker worden, heb ik helaas niet in de hand. Ook doe ik oordoppen in, zodat ik alle geluid buiten sluit, dat helpt ook enigszins.

  • Het is natuurlijk vervelend dat je niet goed slaapt, veel mensen krijgen hier last van naarmate ze ouder worden, dus je bent niet alleen Brenda. Wat goed dat je een routine hebt gevonden die jou in ieder geval wel helpt om beter in te slapen. Vooral inderdaad ook ‘geen social media meer’ zou veel mensen helpen om eerder en beter te slapen. Bedankt voor het delen van jouw tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *