Slim snacken voor je workout

Je kent het vast, je gaat zo trainen maar wilt eigenlijk nog wel wat eten want je hebt best een beetje trek. Niet te veel, niet te zwaar en vooral niet iets waarvan je maag-darmstelsel gaat stuiteren. Hoe kun je slim snacken voor je workout?

Koolhydraten en eiwitten
Een slimme snack vlak voor je training bestaat bij voorkeur uit koolhydraten en eiwitten. Vooral de koolhydraten geven je de instant energie die je wel kunt gebruiken. Ga voor snelle koolhydraten want deze neem je snel op en kun je goed gebruiken.

Vezels zijn niet je vriend
Vezels zijn héél erg belangrijk. Maar niet vlak voor je training! Want als je vezelrijk voedsel eet vlak voordat je aan je zweetsessie begint, dan kun je de klok gelijk zetten op onrustige darmen. Of een sprintje naar het toilet…

Gassen
Dat handje noten en rozijnen werkt voor je workout buddy misschien als een zonnetje, maar als jij weet dat je ervan gaan ‘gassen’ dan is dat geen goede keuze. Houd dus bij wat voor jou goed werkt en waar je maag-darmstreek rustig van blijft.

Onthoud: het is maar een snackje
Heb je echt trek vlak voordat de training begint? Onthoud dan toch dat een snack nu meer dan voldoende is. Een te grote hoeveelheid eten gaat je niet helpen tijdens je workout, maar juist in de weg zitten.

Timing
Timing is everything! Natuurlijk kun je twee minuten voor je hardlooprondje nog een banaan naar binnen werken, maar ideaal is het niet. Probeer uiterlijk 30 minuten voor de training iets te eten om te voorkomen dat je er last van krijgt! Lukt dat écht niet? Neem dan alleen een hapje en niet later dan 10 minuten voor je training begint.

Wat zijn goede pre-workout snacks?
We horen je denken: maar wat kan ik dan eten zo vlak voor mijn training? Een paar suggesties. Maar let wel: iedereen reageert anders op voedsel. De een kan 10 minuten van tevoren nog een banaan eten, terwijl die bij de ander er dan echt weer uit komt. Een snack kan voor je trainingsmaatje goed werken, maar dat is geen garantie voor jou. Dus probeer vooral uit wat waar jij lekker op traint en… never change a winning recipe :-) Onze favoriete pre-workout snacks:

  • Een banaan
  • Een dadel gevuld met wat pindakaas
  • Een paar happen kwark met een half stuk fruit
  • Een rijstwafel met appel- of dadelstroop
  • Een halve sportreep (heb je mooi de andere helft na die tijd, reward!)
  • Een handje noten en rozijnen

Wat is jouw favo snack voor je workout?

sportreep

Meer fijn pre- en post-workout food:
Choco smoothie voor herstel
Bananenbrood 
Gevulde appels
Banana pancakes

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

1 Comment

  • Ik eet meestal een uurtje voor mijn training een eiwitrijke maaltijd, aangevuld met wat koolhydraten. Dus niet echt een kleine snack van te voren. Over het algemeen train ik ook na het avondeten, dus dan heb ik nog voldoende energie van het diner :)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *