Slimme pre-yoga snacks

Als je vaker yoga doet dan heb je vast wel eens gemerkt dat het niet handig is om veel of zwaar te eten voordat je de mat op stapt. Maar je spieren hebben wel voldoende zuurstof en glucose nodig om optimaal te presteren. Het slim kiezen van voedingsmiddelen stimuleert je bloedcirculatie en helpt die toevoer van zuurstof en glucose te optimaliseren. Dit zijn slimme pre-yoga snacks!

Potassium
Hoera, onze favo gele rakkers zitten er vol mee! Potassium is een andere benaming voor kalium en zorgt voor een lagere bloeddruk. Grijp dus gauw een banaantje mee on your way to yoga. Stevige trek? In zoete aardappel, sojabonen, avocado en linzen vind je dit mineraal ook!

Vitamine-C
Ook Vitamine-C is uitstekend voor je bloedsomloop. Bovendien stimuleert deze vitamine ook nog eens je immuunsysteem, maar dat wist je vast al. In broccoli, spruitjes en bloemkool vind je veel vitamine-C. Maar dat kan zwaar vallen. Wat lichters? Wat dacht je van paprika, sinaasappel, kiwi of stukje meloen zo voor je zen-time?

Knoflook
Dat knoflook goed is voor je bloedsomloop is algemeen bekend. Maar ja, met die ujjayi adem tijdens de yoga les doe je daar misschien niet iedereen een plezier mee… Geen boodschap aan? Een lekker soepje met veel knof, een omelet met een extra teentje, of jouw zelfgemaakte hummus geven je bloedsomloop een boost!

Plantaardige proteïne 
Eiwitrijke voedingsmiddelen zitten vol aminozuren. En die aminozuren zijn goed voor hart en vaten. Nu blijkt dat de plantaardige eiwitten meer effect hebben op het verlagen van de bloeddruk dan dierlijke eiwitten. Dat betekent dat peulvruchten een slimme keuze zijn voordat je in de lotushouding gaat zitten. Bonen, linzen, erwten, noem maar op. Maar ook tofu en tempeh (want sojabonen) en pinda’s scoren hoog in proteïne levels!

Nitraat
Nitraat wordt omgezet in je lichaam in nitriet en dat verwijdt je bloedvaten, verlaagt je bloeddruk en zorgt voor betere fysieke prestaties. Hup, allemaal aan de groene bladgroenten dus, want daarin vind je veel van dit goedje. Een lichte salade van bijvoorbeeld snijbiet, rucola of eikenbladsla, lekker combineren met bieten, die ook al bekend staan om hun hoge nitraatwaardes. Daarna stap je zonder zwaar gevoel je matje op!

Cacao
Geen maaltijd nodig, maar wel zin in een snackje voordat je in de downward facing dog duikt? De flavonoïden in cacao hebben krachtige ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen. Ze verbeteren de bloedstroom. Dus schenk vast een kop (yogi) thee in, breek een stukje pure chocola af (hoe hoger het cacao percentage, des te meer flavonoïden) en geniet vast van een momentje rust.

Namasté!

yoga tree pose2

Meer yoga:
Yoga: de Krijger II pose
Yoga Girl
Welke vorm van yoga past bij jou?
Fijne yoga moves voor fietsers
Sterke triceps met de chaturanga

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Bron: Doyouyoga.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *