Snel herstellen na een workout: de gouden regels

Spierpijn kan stiekem best lekker zijn. Je voelt dat je flink hebt getraind en je best hebt gedaan om het maximale uit je workout te halen. Nu is het belangrijk om je lichaam goed te laten herstellen zodat je nog fitter én sterker wordt. Gezonde voeding, voldoende rust en actief blijven zijn de gouden regels voor een snel herstel.

1. Gezonde voeding
Een gebalanceerd eetpatroon met voldoende eiwitten, koolhydraten en gezonde vetten is belangrijk voor je gezondheid én geeft je energie om het maximale uit je training te halen. Sommige sporters vinden het fijn om op een nuchtere maag te trainen, terwijl anderen dan niet vooruit te branden zijn. Je merkt zelf gauw genoeg wat voor jou werkt. Op een banaan en een paar glazen water kom je trainingen die niet langer duren dan een uur meestal wel door. Na je workout is het belangrijk om voldoende water te drinken en iets te eten waar zowel koolhydraten als eiwitten in zitten. Afhankelijk van het tijdstip waarop je traint kan dit een complete maaltijd zijn, zoals je ontbijt, lunch of avondeten, of een snack zoals een rijstwafel met een gekookt eitje of wat kwark met fruit. Onze favo hersteldrank is deze yummy chocolade smoothie. Meer lezen over hoe voeding je kan helpen beter te presteren? Het boek Supersnel Herstel van Janneke van der Meulen staat bomvol tips en heerlijke recepten.

>> Zo maak je je eigen sportdrank

2. Rust
‘Slapen is ook trainen’, hoor je vaak. Dat is écht zo. Tijdens je slaap wordt namelijk menselijk groeihormoon afgegeven aan je lichaam. Dit hormoon heb je nodig om spierweefsel te laten herstellen én op te bouwen. Wanneer je onvoldoende slaapt, herstelt je lichaam niet goed en kan er onvoldoende spierweefsel worden opgebouwd. 7 tot 8 uur slapen per nacht is echt geen overbodige luxe. Ook een dutje van 20 tot 30 minuten helpt je al herstellen. Staat er een training op het programma, maar ben je veel te moe of voel je pijntjes? Luister dan naar je lichaam en gun jezelf een rustdag.

>> Waarom slapen ook trainen is

3. Blijf actief
Na een pittige training is het verleidelijk om niet meer van de bank af te komen, maar als je in beweging blijft bevorder je juist je herstel. Ga even wandelen of fietsen, maar take it easy! Maak er geen complete workout van, je wilt natuurlijk niet dat je straks de bank niet meer af kunt vanwege een blessure.

>> Sneller herstellen met een foam roller

chocosmoothie

Meer lezen over snel herstellen:
Do’s & don’ts na je training
Slaap lekker: 10 tips voor een goede nachtrust

Gember voor een snel herstel
5 yoga poses voor hardlopers

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *