Sneller hardlopen? 5 verrassende tips

Of je nu een ervaren hardloper bent, of nog in de beginfase zit, er komt een tijd dat bijna iedere hardloper sneller wil gaan. We weten dat verschillende snelheidstrainingen goed zijn om je snelheid op te krikken. Maar… je kunt ook aan andere dingen werken. Wil jij ook sneller hardlopen? Probeer het eens met deze 5 verrassende tips.

1. Sterke billen bouwen
We zitten te veel in ons leven en daar wordt je bips nogal inactief van. Niet handig, want juist je booty heb je hard nodig als je sneller wilt lopen. Veel lopers hebben te slappe billen en te zwakke heupen en dat kan allerlei blessures veroorzaken. Bovendien helpen sterke bil- en heupspieren je juist in het laatste deel van een race om het tempo vast te houden of te verhogen. Wil je sneller gaan lopen? Bouw dan sterke billen! Met deze 3 oefeningen maak je al een goede start!

2. Werk aan je houding
‘Borstjes vooruit, lipjes getuit.’ Oké, dat laatste is misschien niet zo heel belangrijk, maar een goede en actieve houding in het dagelijks leven levert je winst op in het hardlopen. Als je in het dagelijks leven een slechte houding hebt, het welbekende ‘hangen’, dan is de kans groot dat je ook met een verkeerde houding start aan je training. En dat heeft zo zijn effecten op de kracht die je kunt leveren; door een slechte houding kun je maar de helft van je heupkracht gebruiken! Het is belangrijk om bewust te zijn van hoe je staat, zit en loopt. Als je heel de dag oefent op een actieve en rechte houding, versterk je daarmee je buik, rug en benen. Wanneer je sterk genoeg bent om die goede houding vol te houden tijdens het hardlopen, dan ga je winst boeken in je snelheid! Meer tips over een goede houding tijdens het hardlopen vind je hier.

3. Core power
Het minst verrassend, maar voor hardlopers kan het niet vaak genoeg benadrukt worden. Een sterke core is key! Met een sterke core kun je het lopen op een bepaalde snelheid langer volhouden, je loophouding blijft beter waardoor je meer effectieve kracht uit je heupen, rug en benen kunt halen en als je sterk genoeg bent kun je net nog even aanzetten naar de finish toe. Kortom, een sterke core levert je écht tijdwinst op! Wil je ook een ijzersterke core, haal dan zoveel mogelijk uit je plank.

4. Teen-yoga
Je kent waarschijnlijk de hardloopvoordelen van yoga in het algemeen. Maar teen-yoga? Jawel, zeker voor hardlopers is speciale teen-yoga oh zo belangrijk. Je voeten moeten hard werken tijdens het lopen, ze absorberen de impact van de landing en moeten helpen de kracht voorwaarts te brengen om vooruit te komen. Met teen-yoga verbeter je het coördinatievermogen van je voeten en je maakt ze sterker. Je leert je grote teen afzonderlijk te bewegen van je kleine teentjes. Die grote teen heeft een belangrijke rol bij het hardlopen, dus hoe beter je die kunt aansturen en bewegen, des te sneller ga je! Bij sommige yogascholen bouwen ze af en toe accenten in tijdens de les, speciaal gericht op je voeten en tenen. Vraag er eens naar bij je docent!

5. Probeer iets nieuws
Verandering van spijs doet eten! Probeer dus naast het hardlopen eens iets nieuws om te werken aan conditie of kracht. Er zijn verschillende dingen te bedenken die het lopen heel goed kunnen ondersteunen. Aqua joggen, zwemmen, HIIT trainingen, circuits, touwtje springen, veel trainers zijn het erover eens: van nieuwe dingen word je een betere atleet. Je lichaam wordt als het ware wakker geschud en uitgedaagd. De kracht of conditie die je opdoet door die alternatieve trainingen helpen je om je loopsnelheid lekker op te krikken. 

Wat ga jij proberen om sneller te lopen?

Sneller hardlopen_2

Winters hardlopen: 7 tips
Hardlopen tegen de griep
6 tips voor het verbeteren van je hardlooptechniek
Sneller hardlopen? Pas je training aan!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

2 Comments

  • Mijn houding is heel slecht (zowel tijdens zitten als tijdens rennen), dus daar ga ik zeker even op letten! Ik wist niet dat je billen zoveel met sneller hardlopen te maken zouden hebben, dat ga ik ook eens bekijken!

  • Fijne tips! Zelf ga ik vanavond na 7 jaar weer zelf korfballen. Dat zal heel wat anders van me vragen, maar zal mijn lichaam zeker gaan waarderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *