Trainen met een speedladder: word sneller en wendbaarder

Bij veel sporten is snel voetenwerk een pré. Als je bijvoorbeeld hardloopt is je lineaire (voorwaartse) voetenwerk onmisbaar. Voor het wenden en keren is bij tennis je laterale (zijwaartse) voetenwerk erg belangrijk. Ook zijn speedy feet in het voetbal niet weg te denken. Zo trainen zelfs de aller jongste spelers van FC Barcelona al hun voetenwerk! Wil jij ook je voetenwerk trainen om beter, sneller en wendbaarder te worden? Train dan eens met een speedladder!

Activeren van zenuwstelsel
Alle (voet)bewegingen worden vanuit je hersenen aangestuurd. Het signaal dat je hersenen stuurt gaat via je centrale zenuwstelsel naar je spieren: je beweegt! Door het trainen met de speedladder, train je het centrale zenuwstelsel. De signalen gaan sneller naar je spieren en je reactievermogen en voetenwerk verbeteren. Naast dat je wendbaarder en sneller wordt, verbeteren ook je conditie, kracht en coördinatie.

Trainen maar!
Ook jij kunt met de speedladder specifiek trainen. Dit komt doordat er veel oefeningen zijn met verschillende sportspecifieke doelen en moeilijkheidsgraden. Als hardloper kun je bijvoorbeeld je hardlooptechniek trainen en als basketballer je wendbaarheid. Dus trommel je trainingsmaatjes maar op en daag elkaar uit tijdens een loopladder workout!

5 basisoefeningen
Er zijn twee verschillende soorten oefeningen op de speedladder: lineaire en laterale. De lineaire oefeningen verbeteren je voorwaartse voetenwerk. De laterale oefeningen verbeteren je zijwaartse voetenwerk. Voer de vijf oefeningen zo snel mogelijk en met een goede techniek uit. Op naar speedy feet!

1. One step (lineaire oefening)
Sta voor de ladder en wijs met je voeten in de lengte van de ladder. Zet in elk vierkantje één been neer, links, rechts, links, rechts. Je loopt dus de ladder met één stap per hokje. Doe dit zo snel en licht mogelijk. Houd je rug recht en hang licht naar voren. Beweeg je armen voorwaarts langs je lichaam mee.

2. Side step (laterale oefening)
Zet een pas zijwaarts met je rechtervoet in een vierkantje. Plaats je linkervoet erbij. En stap weer zijwaarts met je rechtervoet in het volgende hokje. Plaats links weer bij. En herhaal. Loop zo zijwaarts de hele ladder, eerst naar rechts, dan naar links. Houd je rug recht en wijs met je neus in de richting waarop ook je voeten wijzen. Beweeg je armen voorwaarts langs je lichaam mee.

3. Carioca/kruispas (laterale oefening)
Zet een pas zijwaarts met je rechtervoet in een vierkantje. Kruis je linkerbeen voorlangs over je rechterbeen en zet je linkerbeen in het volgende hokje neer. Kruis vervolgens je rechterbeen achterlangs je linkerbeen en zet je rechterbeen in het volgende hokje neer. Kruis weer je linkerbeen voorlangs in het volgende hokje. En herhaal. Loop zijwaarts met de kruispas de hele ladder. Draai met je heupen in en houd je rug recht.

4. Ickey shuffle (laterale oefening)
Sta voor de ladder en wijs met je voeten richting alle vierkantjes. Plaats je rechtervoet aan de rechterbuitenkant van het eerste vierkantje. Vervolgens plaats je, je linkervoet in het vierkantje, waarna je rechtervoet volgt. Tegelijkertijd met het plaatsen van je rechtervoet in het vierkantje, til je, je linkervoet op en plaats je deze aan de linkerkant buiten het vierkantje. Vervolgens zet je, je rechtervoet in het volgende vierkantje en volgt je linkervoet op. Plaats je rechtervoet aan de rechterbuitenkant van het tweede vierkantje. En herhaal. Beweeg op deze manier naar het einde van de speedladder. Doe de oefening zo snel mogelijk en blijf hem technisch goed uitvoeren.

5. Hops and run (lineaire oefening)
Sta voor de ladder en wijs met je voeten richting alle vierkantjes. Spring met beide voeten tegelijkertijd in het eerste vierkantje en spring met beide voeten door naar het volgende vierkantje. Doe in totaal vijf hupjes en zet vervolgens in elk vierkantje één been neer, links, recht, links, rechts. Het einde van de ladder loop je dus met één stap per hokje.

Met een speedladder kun je op een veldje, parkeerplaats of in het park prima aan de slag. Voor € 29,99 heb je al een speedladder! Ga jij trainen met de speedladder?

speedladder

Lees ook:
Sneller hardlopen? 5 verrassende tips
Waarom steeds meer vrouwen voetballen
Do’s & don’ts op de tennisbaan
Do’s & don’ts na je training

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

1 Comment

  • Ja, ik wil/moet de speedladder toe gaan voegen aan mijn trainingen! :) Moet alleen nog even een speedladder regelen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *