Sport als een minimalist (deel 3): hoeveel tijd heb je echt nodig?

Eerder kwam je erachter dat Eline haar (sport)agenda heeft gesimplificeerd. Antwoord vinden op de vraag waarom sport je eigenlijk?, zorgt ervoor dat je meer grip krijgt op je eigen schema. In dit derde deel van ‘sporten als een minimalist’ kom je erachter hoeveel ‘nettotijd’ Eline nu besteedt aan sporten en welke doelen ze daarmee behaalt. Benieuwd hoe je een simpele agenda-indeling maakt en volhoudt? Lees gauw verder!

Blokken bouwen
Mijn versimpelde agenda is eigenlijk 1 grote ‘blokkendoos’. Ik heb in de eerste plaats geen vaste sportdagen. Wel heb ik ‘vaste sporten’ die wekelijks terugkeren, maar moment, context of duur kunnen wisselen. Het gekke is dat deze blokken zorgen voor een stabiele basisindeling van mijn agenda maar wel met een flexibiliteit die me genoeg vrijheid geeft te schuiven met mijn tijd als de week toch anders loopt dan verwacht.

Sportverdeling naar tijd
Zoals je in blog 1 en 2 kon lezen kwam ik erachter dat sport voor mij, naast gezond eten en voldoende slaap, de grootste motor is van mijn gezondheid. Op dit moment houd ik die motor draaiende door hardlopen, spinning, yoga en mindfulness, krachttraining,  wielrennen met mooi weer en vooruit, ook door af en toe te zwemmen. Maar hoeveel tijd maak ik daarvoor vrij?

Simpele sportagenda
Mijn sporttijd heb ik in mijn agenda uitgewerkt in drie kleinere blokken en bestaat nu uit een blok ‘kerntijd’, een blok ‘focustijd’ en een blok ‘funtijd’:

Blok kerntijd: 3 keer 1-2 uur per week
Het blok ‘kerntijd’ is de minimale tijd die ik per week wil besteden aan activiteiten die de basis vormen van mijn fysieke en mentale conditie: hardlopen, spinnen en yoga/mindfulness. De zoektocht zoals beschreven in mijn eerste blog van deze serie heeft ervoor gezorgd dat ik nu beter weet wanneer en waarom ik op mijn best ben (check ook deze tips die je daarbij kunnen helpen!). Daardoor plan ik deze sporten en deze tijd zo veel mogelijk in de ochtend, voordat ik mijn (werk)dag begin.

Blok focustijd: 1 tot 2 keer 1-1,5 uur per week
Afhankelijk van het (sport)doel besteed ik dit blok vooral aan het meer focus en finesse aanbrengen ten behoeve van dat doel. Train ik bijvoorbeeld voor een run waar ik een bepaalde tijd wil neerzetten dan plan ik specifieke trainingen in of bouw ik mijn kerntijd uit door bepaalde spiergroepen extra aandacht te geven. Over het algemeen zitten in dit blok mijn krachttrainingen, baantjes zwemmen, of een stevige wandel- of fietstocht. Vaak werk ik in dit blok met schema’s en koppel ik deze tijd rond de sporten in mijn kerntijd-blokken.

Blok funtijd: 1 tot 2 keer per maand ‘geplande spontaniteit’
Om er geen misverstand over te laten bestaan: sport is voor mij sowieso fun-tijd. Met dit blok in mijn agenda plan ik echter bewust tijd in (of liever: houd ik tijd vrij) voor activiteiten die misschien wat minder bijdragen aan mijn gestelde doelen, maar die ik voor de gezelligheid of de ervaring doe. Hier vallen sommige events onder (zoals ‘funruns’ of een spinning-marathon voor een goed doel), even een balletje trappen met vrienden, frisbee-en in het park, een potje tafeltennissen of kajakken met mooi weer. Juist deze momenten koester ik het meest in mijn agenda, vooral omdat ze (semi-) spontaan zijn en afhankelijk van het weer, het gezelschap of de mogelijkheden. En het grappige is: omdat het minder gekoppeld is aan een bepaald doel, ben ik ook minder bezig met de hoeveelheid tijd die ik eraan besteed! En dat is de puurste vorm van fun wat mij betreft :-)

Blik op sporten en volhouden
Nog een laatste gedachte over sporten, agenda’s en doelen nastreven. Deze blogserie begon ermee dat ik lange tijd door mijn agenda en sporten werd ‘geleefd’. Sinds ik mijn leven minimalistischer ben gaan inrichten, is mijn blik daarop ook ‘versimpeld’. Ik vind bewegen fijn en ik zit graag in de roes van het sporten. Ik merk dat ik een basis-dosis sport ‘nodig’ heb om te functioneren en ‘mezelf’ te zijn en dat probeer ik iedere week opnieuw in ieder geval te bereiken.

Toch ben ik niet te streng voor mezelf. Zo vind ik voldoende rust pakken net zo belangrijk als voldoende beweging, ben ik minder krampachtig met PR’s bezig dan vroeger, neem ik gerust een wijntje als ik er zin in heb en ja, ik sla wel eens een training over ook al staat het in mijn agenda ‘geblokt’. Juist doordat ik beter weet waarom ik sport, kan en mag ik dat mezelf. Een baaldag hoort erbij en zolang ik accepteer dat die ook onderdeel zijn van mijn ‘fitreis’ is er niets aan de hand. Er zijn namelijk zat momenten dat ik een keer wel een extra sprint kan trekken of dat ik een week niet 3, maar 4 keer kerntijd heb geknald op het asfalt of de sportstudio. Wees je dus bewust waarom en wat jij belangrijk vindt en laat af en toe je teugels vieren: dat maakt het volhouden van je nieuwe simpele agenda het makkelijkst. Have fun!

Heb jij wat gehad aan deze tips om je agenda te versimpelen? Laat het ons weten in de comments!

The following two tabs change content below.
is eigenaar van De Fit | communicatief label. Als communicatieadviseur en tekstschrijver helpt ze mensen en organisaties hun verhaal te vertellen. Om zelf fit te blijven doet Eline aan hardlopen, spinnen, yoga, longboarden en... tafeltennis.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *