Sporten als je ouder wordt: tips!

Vier tips voor hardlopers boven de 40, zo kopt het artikel van Runner’sWorld. Hoewel ik niet echt bezig ben met leeftijd, was mijn aandacht direct gewekt. Want ja, ik word in 2017 toch echt 40 jaar en door dat artikel lijk ik ineens ‘een oude doos’. Life starts at 40, toch?! Euh ja, en hoewel ik me helemaal niet oud voel, hebben ze bij RunnersWorld natuurlijk wel een punt. Want als het goed is voel je je nog zeker niet bejaard, maar dingen veranderen wel. Jij verandert, je lijf verandert. Sterker nog, rondom sport verandert er al heel wat ergens in je 30-ers kan ik je verzekeren. Dus de RW-tips nog maar eens op een rijtje, met mijn eigen Glow tips voor jou erbij!

Rust
Je hebt niet alleen voldoende slaap nodig als je veel sport, maar ook rustdagen worden steeds wat belangrijker naarmate je ouder wordt. Neem deze dus heel bewust op in je planning. Dagen waarom jij je lichaam rust geeft, laat herstellen of alleen wat rustig aan actief herstel doet. Door ook voldoende rust te pakken loop je minder kans op blessures en houd je het langer en gezonder vol.

Vocht
Volgens de heren en dames van RW neemt ons dorstgevoel af naarmate we ouder worden en vermindert de zweetproductie. Dat laatste, daar merk ik zelf nog helemaal niets van, maar hoe je het wendt of keert; je vochtbalans op peil houden als je veel traint is sowieso van belang. Drinken als je dorst hebt is de beste raadgever, maar als je weet van jezelf dat je niet zo snel dorstig bent, zorg er dan voor dat je toch voldoende vocht binnen blijft krijgen. je nierfunctie neemt wat af als je ouder wordt, dus zorg er de hele dag – maar zeker rondom de training – voor dat je genoeg drinkt.

Kracht
Feit: als je ouder wordt neemt je kracht af. Juist daarom zeggen specialisten dat het zo belangrijk is voor ouderen om krachttraining te blijven doen. Denk dus niet: ‘oh het is niet belangrijk want ik ben toch niet meer zo sterk’. Nee, zorg dat je zo sterk mogelijk blijft door aandacht aan krachttraining te besteden. Dan blijf je namelijk veel langer gezond en fit.

Relax
Laat het los! Huh, wat? Eerlijk is eerlijk; je wilt alles eruit halen, elke training en elke wedstrijd. Dat is goed, maar het blijft gewoon een hobby toch? Tenzij je een professionele master atleet bent, is het gewoon een hobby. Dus niets moet, cut yourself some slack en luister naar jezelf. Je hoeft niet de beste te zijn en niemand is boos op je als het een keertje niet zo lekker gaat ;-)

Fun
Waarom was je begonnen met sporten. Weet je het nog? Dat was in eerste instantie vast om je gezond en fit te voelen, om misschien op gewicht te blijven, of om iets te doen wat je leuk vindt en waar je lol aan beleeft. Toch?Juist als je ouder wordt is het goed jezelf daar nog eens aan te herinneren. Vergelijk jezelf niet met de jonkies, maar have fun and remember why you started!

Variatie
Variatie is key in training. Het is überhaupt goed voor je – weet je nog waarom die cross training zo belangrijk was? – maar als je ouder wordt misschien wel des te meer. Blijf jezelf uitdagen, blijf nieuwe dingen leren en blijf werken aan je kracht, mobiliteit en coördinatie. Opdat je gezond, flexibel en fit blijft. Héél lang!

Realiteit
We verliezen allemaal de realiteit wel eens uit het oog toch? Yes, guilty! Je voelt je misschien wel 20, maar je bent het niet. Reality check! En weet je, dat is helemaal niet erg. Het is oké dat je nu wat minder tilt of langzamer loopt. Het is oké dat je PR tien jaar terug anders was dan nu. En het is oké dat je soms ingehaald wordt door de piepjonkies. Want zo lang jij lekker kunt sporten en gezond en fit kunt blijven, dan is alles toch helemaal goed?!

Madelon sport

Beeld: Viviënne Magalie

Lees ook:
Wat zijn jouw sportieve doelen?
7 gezonde voornemens voor 2017
Rustig hardlopen: 6 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.

Madelon Baans

Madelon is partner van Glow, zelfstandig communicatie professional op gebied van sport & gezondheid, oud olympisch zwemster en schrijft graag over haar passie voor sport, gezondheid en gezond & lekker eten.

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *