Sporten met een jetlag. Is dat verstandig?

Trek je als je op je vakantieadres bent aangekomen meteen je sportkleding aan voor een pittige workout? Hold your horses! Als je een lange reis achter de rug hebt en meerdere tijdzones bent doorkruist is het verstandig om het wat rustiger aan te doen. Een aantal tips voor sporten met een jetlag én hoe je ervoor zorgt dat je zo min mogelijk last hebt van de ongemakken van een lange vliegreis.

Na een lange reis ben je vaak vermoeid. Als je ook nog eens in een andere tijdzone bent beland is je biologische klok van slag, waardoor je lichaam en geest uit balans zijn. Je prestatie- én reactievermogen zijn hierdoor een stuk minder. Doordat je minder alert bent en je coördinatievermogen minder is, heb je als je gaat sporten een grotere kans op blessures. Bewegen helpt wél om de symptomen van een jetlag te verminderen, dus sporten is verstandig, maar pas wél de intensiteit van je training aan.

  • Train de eerste 2 dagen tot maximaal 80% van je maximale hartslag. Ga een rondje joggen, zwemmen, doe een rustige workout in de gym van je hotel of ga een stuk wandelen.
  • Vermijd de eerste 2 dagen sporten waarbij je heel alert moet zijn of waarbij veel coördinatie vereist is (zoals autoracen en bergbeklimmen). Ook intensieve contactsporten (zoals basketball) kun je beter nog even laten.
  • Luister goed naar je lichaam. Word je misselijk, duizelig of ben je extreem moe? Neem dan lekker een rustdag en pak je sportregime op als je uitgerust bent.

Om een jetlag te voorkomen kun je het volgende doen:

  • Zorg dat je uitgerust op reis gaat. Stress verergert je jetlag.
  • Zet in het vliegtuig vast je horloge op het tijdstip van je bestemming.
  • Drink tijdens de vlucht veel water en vermijd koffie, alcohol en koolzuurhoudende dranken.
  • Probeer regelmatig te bewegen. Loop door het vliegtuig en doe wat stretch oefeningen. Zo zorg je dat je bloedcirculatie op peil blijft.
  • Aangekomen? Ga direct mee in het eet- en slaapritme van je bestemming en doe overdag geen dutjes.
  • Ontbijt en lunch met proteïnerijke producten, zoals vlees, vis en zuivel. Eiwitrijk eten geeft een wakker gevoel. Neem bij het avondeten juist meer koolhydraten (granen, rijst, aardappelen), want daar word je suf van.
  • Sport niet vlak voordat je naar bed gaat. Na fysieke inspanning is het veel moeilijker om in slaap te komen doordat je actief bent geweest en je lichaamstemperatuur hoger is.

jetlag

Lees meer:
Zo houd je het vakantiegevoel langer vast
Genieten én gezond eten op vakantie: 8 tips
Hardlopen op vakantie? 6 inpak tips
Zwemmen op vakantie: 5 tips
Hardlopen op vakantie? 7 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *