Sporten met hooikoorts: 5 tips

Lekker hoor lente! Het is langer licht, de temperatuur loopt op en bomen en bloemen komen weer tot bloei. Dus hup naar buiten en lekker sporten in de frisse buitenlucht. Maar als je letterlijk last hebt van lentekriebels (ha-tsjie!) is buiten sporten niet altijd even leuk. Hooikoortsklachten als rode en jeukende ogen, niesbuien, een loopneus, benauwdheid en vermoeidheid kunnen je sportplezier flink bederven. Met deze tips wordt sporten met hooikoorts een stuk aangenamer.

Hooikoorts is een van de meest voorkomende allergieën. Als je hooikoorts hebt, ben je allergisch voor sommige pollen. Pollen zijn stuifmeelkorrels van grassen, bomen en planten bomen. Deze stuifmeelkorrels verspreiden zich doordat ze meedrijven met de wind. Allergische klachten worden veroorzaakt door een reactie van het immuunsysteem na het inademen van stuifmeelkorrels. Er komt dan in het lichaam een stof vrij die ‘histamine’ wordt genoemd. Histamine is de belangrijkste veroorzaker van de klachten.

Bijenpollen en honing als medicijn
Helaas is hooikoorts niet te genezen, maar je huisarts kan wel middeltjes  (neusspray, oogdruppels en/of tabletjes) voorschrijven die de symptomen van je hooikoortsklachten onderdrukken. Alles van de apotheek al geprobeerd of wil je liever een natuurlijk middel? Dagelijks een eetlepel bijenpollen door je yoghurt of smoothie en een lepel honing van een lokale imker kunnen je klachten aanzienlijk verminderen.

Zorg voor een goede weerstand
Als je een hoge weerstand hebt, slaat hooikoorts minder hard toe. Zorg dat je voldoende vitaminen, mineralen en antioxidanten binnenkrijgt en neem voldoende rust.

5 tips voor sporten met hooikoorts
Heb jij last van hooikoorts? Met deze tips kun je ervoor zorgen dat je er tijdens het sporten in de buitenlucht minder last van hebt.

  1. Vooral op zonnige en winderige dagen zit er veel stuifmeel in de lucht. Hou het hooikoortsbericht goed in de gaten: op weeronline, pollennieuws en teletekstpagina 709 vind je dagelijks updates.
  2. Train het liefst ’s morgens vroeg of na een regenbui. Dan zit er de minste stuifmeel in de lucht.
  3. Het bos of een grasveld zijn voor jou niet de beste sportlocaties. De duinen, het strand, de bergen of een rondje door je woonwijk zijn de beste opties.
  4. Draag een zonnebril om je ogen te beschermen.
  5. Was je sportkleding direct als je thuiskomt. Pollen hechten zich namelijk snel aan bezwete kleding.

Ook een ervaringsdeskundige? We horen graag jouw tips!

hooikoorts
Lees ook:
Slim snacken voor je workout
Toe aan een digitale detox? 10 tips!
10 simpele anti-stress tips
Mediteren wil je leren

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Bron: sportzorg.nl

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *