Sporten tijdens je zwangerschap: wanneer begin je en hoelang kun je doorgaan?

Steeds meer vrouwen weten dat het ontzettend fijn is om te sporten tijdens je zwangerschap. Het is heel goed voor de gezondheid van de baby én moeder en het helpt tegen de gekste zwangerschapskwalen. Daarnaast zorgt het ervoor dat je sterk en fit bent voor de bevalling en helpt het je met de herstelperiode erna. Verder is het de ideale manier om andere moeders in spé te ontmoeten. Zelf heb ik nog steeds contact met het groepje dat ik tijdens mijn eerste bootcamp voor aanstaande moeders leerde kennen, nu alweer 5 jaar geleden.

Toch merk ik dat er ook nog veel onduidelijkheid is, bijvoorbeeld over wat het ideale start- en eindmoment is. Dat vraagt ongeveer iedere deelnemer. Logisch dat dit moeilijk in te schatten is, alles is immers nieuw en je weet niet hoe je je gaat voelen tijdens deze toch best spannende periode die eraan komt.

Daarom hieronder een aantal richtlijnen die ik geef voor onze Mommy 2B workouts én een hele leuke winactie.

Vanaf wanneer kun je meedoen met workouts voor zwangeren?
Vanaf het moment dat je weet dat je zwanger bent kun je meedoen. Tijdens een sportprogramma voor zwangeren leer je precies hoe je op een veilige en verantwoorde manier kunt (blijven) trainen. Daarom is het handig om zo snel mogelijk te beginnen en niet te blijven hangen in reguliere lessen tot dat echt niet meer gaat. De kans bestaat dat je te lang doorgaat met oefeningen die niet goed voor je zijn en klachten krijgt waar je nog lang last van kunt houden.

Tot wanneer kan ik meedoen?
Je kunt meedoen zo lang je dat zelf prettig vindt. Er is geen eindtermijn, dit verschilt per persoon. Er zijn dames die eerder stoppen en er zijn dames die tot aan de bevalling doortrainen en zich mede hierdoor heel goed voelen.
Hoe verder je komt in je zwangerschap, des te belangrijker wordt het om je sterk en fit te voelen. Je lichaam wordt zwaarder en je kunt meer last krijgen van zwangerschapskwalen, juist dan heb je baat bij spierkracht en een goede conditie. Buiten trainen is ontzettend goed voor jezelf en het kindje. Met een betere doorbloeding hebt is de placenta, die voor de baby van levensbelang is, ook beter doorbloed. Het kindje krijgt hierdoor meer voeding en meer zuurstof. Verder slaap je beter, ga je stress tegen en zorg je dat je (fysiek) zo goed mogelijk bent voorbereid op de bevalling. Daarom is lang doorgaan een grote aanrader. Je past de oefeningen aan en verlaagt de intensiteit maar blijft wel in beweging. Ik heb zelf bij mijn eerste zwangerschap tot 41 weken gesport en bij de tweede tot 42 (al was dat bij de tweede wel op een veel lager pitje).

Luister naar je lijf
Heel belangrijk: ieder lichaam is anders en iedere zwangerschap is dat ook. Luister goed naar je lijf en kijk niet naar anderen. Wat de één nog kan bij 40 weken kan de ander al niet meer bij 14. Dat kan heel zuur zijn, maar daar doe je niets aan. Train verstandig en zorg goed voor jezelf, een beter welkomstcadeau kun je jouw kindje niet geven.

Mommy 2B bootcamp

Lees ook:
Hoeveel water moet je drinken tijdens je zwangerschap
Sporten tijdens je zwangerschap
Zwanger en buikspieren trainen, hoe zit dat nou precies?
Babywearing bootcamp: sporten met je kind op je rug
Sporten met je kinderen: 5 voordelen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *