Sporten tijdens je zwangerschap

Hoera! Je bent zwanger. Wanneer je een beetje gewend bent aan het idee dat je leven over een paar maanden volledig gaat veranderen merk je dat je lichaam ook verandert. Veel vrouwen willen tijdens hun zwangerschap blijven sporten. Sommige vrouwen grijpen dit moment aan om te beginnen met sporten. Allebei prima. Maar wat kun je dan het beste doen? En waar moet je op letten? Met deze tips kun je veilig sporten tijdens je zwangerschap.

Sporten is goed voor jou én je kindje
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en wat je moeder en schoonmoeder je misschien vertellen, is sporten tijdens je zwangerschap niet gevaarlijk. Integendeel! Wanneer je regelmatig beweegt heb je meer energie, slaap je beter, heb je minder last van zwangerschapskwaaltjes zoals spataderen en rusteloze benen, versterk je je core en andere spieren, behoud je je balans (letterlijk, je zwaartepunt verandert nogal), zorg je dat je eventuele spanning kwijtraakt en je komt niet onnodig veel aan. Al deze zaken hebben een positieve invloed op je kindje. Hij of zij heeft veel baat bij een goede doorbloeding, veel zuurstof en een gezonde, stressvrije moeder. Bovendien bevallen sportieve vrouwen makkelijker.

Welke sporten kun je doen?
Ben je gewend om te sporten blijf dan lekker doen wat je gewend bent. Begin je tijdens je zwangerschap? Ga niet dan niet ineens fanatiek aan de slag en kies voor een activiteit met een relatief lichte inspanning zoals zwemmen, fietsen, wandelen en yoga.

Wat niet iedereen verwacht is dat je tijdens je zwangerschap gewoon nog kunt hardlopen en krachttraining kunt doen. Lange duurlopen zou ik niet aanraden, maar interval gaat bij veel vrouwen nog prima. Maak je geen zorgen om je kindje, die dreunt niet op en neer maar schommelt heerlijk in een zak water en valt waarschijnlijk lekker in slaap. Let wel heel goed op de signalen van je lichaam. Heb je een zwaar of oncomfortabel gevoel in je bekkenbodem, stop dan met rennen en zoek andere cardio-vormen als zwemmen en fietsen. Zorg ook dat je nooit buiten adem bent, je kindje en jij hebben allebei voldoende zuurstof nodig. Krachttraining is een geweldige trainingsvorm wanneer je zwanger bent. Het houdt je botten, spieren en pezen sterk en zorgt dat je je zware buik en borsten goed kunt dragen. En niet te vergeten die loodzware maxicosi over een tijdje.

Ook zijn er speciale trainingen voor zwangere vrouwen. Het voordeel hiervan is dat ze (als het goed is) gegeven worden door bekwame en ervaren trainers die je goed kunnen begeleiden. Daarnaast is het erg leuk om samen met andere zwangere vrouwen te trainen en elkaar te motiveren.

Welke sporten beter niet?
Sporten waarbij je een lelijke val kunt maken, zoals paardrijden en skiën, en sporten waarbij je vaak een onverwachte beweging moet maken, zoals hockey en tennis en andere balsporten, worden vaak afgeraden. Hetzelfde geldt voor vechtsporten. Diepzeeduiken mag echt niet als je zwanger bent, door de druk breng je je baby in gevaar.

Waar moet je op letten tijdens het sporten?

  • Drink veel water, je baby en jij hebben extra vocht nodig.
  • Let op een goede ademhaling, goed uitblazen wanneer je kracht zet en nooit je adem inhouden of vastzetten (ivm druk op de buikwand).
  • Maak gebruik van goede dagen. Word je wakker en voel je je fit? Yes! Ga die dag dan zeker bewegen. Fiets of wandel naar je werk of plan een  workout. Grijp je kans!
  • Wees lief voor jezelf op slechte dagen. Je hebt ook dagen dat je je belabberd voelt. Je hebt amper geslapen, je voelt je misselijk en hebt geen energie. Ga jezelf dan niet door het park slepen maar accepteer je off-day. Je lichaam is hard aan het werk om een kind te maken. Gun jezelf rust op momenten dat je het nodig hebt.
  • Luister naar je lichaam. Je mag jezelf uitdagen maar put jezelf niet uit. Dat mag over een paar maanden weer.
  • Zorg dat je nooit buiten adem bent, je kindje en jij hebben zuurstof nodig.
  • Doe geen oefeningen op je rug, zeker niet wanneer je hier duizelig van wordt.
  • Je rechte buikspieren mag je niet meer trainen. Door de groei van je buik wijken ze, dit proces moet je niet verstoren. Geen sit-ups dus.

Fitspiratie voor moms to be
Hoogzwanger wedstrijden rennen? Ook dat gebeurt. Check deze dame en zie hoe zij amper onder doet voor niet-zwangere deelnemers. Terwijl ik dit schrijf ben ik in de VS waar ze een antwoord op alles lijken te hebben: op deze site vind je veel handige info en leuke workouts.

Heb jij gesport tijdens je zwangerschap? Wat deed je en hoe beviel dat? Ik ben benieuwd!

sporten-tijdens-zwangerschap

Foto’s: oudersvannu.nl

The following two tabs change content below.
Josine Gräfe is prenatal & postnatal fitness specialist. Zij heeft een baby, een kleuter en twee (bonus)pubers. Naast de trainingen die ze geeft probeert ze zelf ook zoveel mogelijk te sporten, vaak is dit met een baby in haar armen of een kleuter op haar rug. Josine werkt als Master Trainer & Projectmanager bij AALO Opleidingen BV en is Founding Mother van De EnergieBrigade.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *