Waarom een sportmedisch onderzoek zo belangrijk is

In marathons, wielertoertochten, triatlons en zelfs ultra races willen goed – en soms ook minder goed – getrainde sporters hun grenzen te verleggen. Ambieer je deze doelen? Vergeet dan niet dat een medische check-up van levensbelang kan zijn! Met een sportmedisch onderzoek weet je of je verantwoord bezig bent.

Preventieve screening
Naar schatting zijn er bijna 2 miljoen hardlopers in Nederland, die minimaal twee keer per week de schoenveters strikken. De marathon is voor veel lopers het ultieme doel. We weten niet precies hoeveel marathonlopers Nederland telt, maar de atletiekunie heeft het over schattingen tot zo’n 15.000. Helaas leidt hardlopen ook regelmatig tot blessures en worden we ieder jaar wel een paar keer opgeschrikt door het nieuws dat een deelnemer plotseling overlijdt tijdens het lopen van een marathon of andere race. Plotselinge hartdood tijdens of vlak na het sporten komt ongeveer 150 keer per jaar voor en treft niet alleen hardlopers, maar ook andere sporters zoals voetballers, tennissers en wielrenners. Preventieve screening, zoals bij een sportmedisch onderzoek, is een goede manier om de risico’s hierop te onderzoeken en een aantal gevallen hiervan zelfs te voorkomen.

SMA of sportarts
Een sportmedisch onderzoek kun je laten doen bij een sportmedisch adviescentrum (SMA) of een sportarts. In het onderzoek worden niet alleen je lengte, gewicht en vetpercentage gemeten, maar er wordt ook bloedonderzoek gedaan (hemoglobine, cholesterol en glucose) en een hartfilmpje (ECG) in rust gemaakt. Tot hier doet de arts al het werk, daarna moet je zelf flink aan de slag tijdens een inspanningstest.

Inspanningstest
De test doe je op de loopband of op de fiets. Per minuut wordt het tempo van de band of de weerstand op de fiets opgevoerd. Stapje voor stapje ga je door totdat je echt helemaal niet meer kunt. Een korte maar intensieve bezigheid!

ECG en ademgasanalyse
Tijdens de test wordt een ECG en bij uitgebreide sportonderzoeken ook een ademgasanalyse gemaakt. De ECG registreert je hartactiviteit. Hiermee kunnen ritmestoornissen of een tekortschieten van de doorbloeding in de kransslagvaten worden opgespoord. De sportarts kijkt of er geen afwijkingen in je hartslagontwikkeling zijn. Een ademgasanalyse geeft tegelijkertijd veel belangrijke extra informatie over de werking van je hart, longen en spieren tijdens de inspanning. Veel hartziekten of hartafwijkingen worden alleen zichtbaar bij extra belasting. Daarom is zo’n inspanningstest dus zo belangrijk.

Omslagpunt
De inspanningstest is bedoeld om je maximale hartslag, het ‘omslagpunt’ en de trainingszones te bepalen. Het omslagpunt is de hartslag waarbij het lichaam over gaat van aërobe verbranding van koolhydraten (verbranding met zuurstof) naar anaërobe verbranding van koolhydraten (verbranding zonder zuurstof). Bij anaërobe verbranding komt er melkzuur vrij waardoor je verzuurt. Het omslagpunt is dus eigenlijk de hartslagwaarde waarop je gaat verzuren. Met specifieke training kun je dit omslagpunt verleggen, of trainen dat je sneller wordt bij een gelijkblijvende hartslag.

Trainingszones
Wanneer je traint voor een marathon, toertocht of ander doel waarbij langdurige inspanning vereist is, dan is het verstandig om met een hartslagmeter te trainen. Er zijn ‘algemene hartslagzones’ die je kunt aanhouden, maar om het meeste rendement uit de trainingen te halen kun je het best op jouw persoonlijke zones trainen. Die trainingszones worden voor jou persoonlijk bepaald op basis van je inspanningstest. Handig dus als je zeker wilt weten dat je goed aan het trainen bent.

Check-up
Een sportmedisch onderzoek is, zoals de meeste dingen in het leven, nooit 100% waterdicht. Wel geeft het onderzoek inzicht of je persoonlijke risico’s hebt, hoe op dat moment jouw fysieke conditie is en wat je kunt trainen om jezelf te verbeteren. Dus… Sport je fanatiek en heb je nog nooit een sportmedisch onderzoek gedaan, of is het al langer dan 5 jaar geleden? Geef jezelf dan een check-up!

sportmedisch onderzoek_2

Lees ook:
Sneller hardlopen: 5 tips
Winters hardlopen: 7 tips
6 tips voor het verbeteren van je hardlooptechniek
Sneller hardlopen? Pas je training aan!

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Bron, info en sportmedisch onderzoek: Jessica Gal Sportartsen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *