Zo kom je van de bank af: vijf motivatietips

gMet dit weer is het heel verleidelijk om met een dekentje, thee en chocola op de bank te kruipen en je sportschoenen in de kast te laten staan. Beetje zonde van de conditie die je met zoveel moeite hebt opgebouwd toch? En als je eenmaal bezig bent voel je je stukken beter. Echt.

Met deze vijf tips kom je van de bank af. Of eigenlijk: ga je er pas op zitten als je hebt gesport.

  1. Stel een doel
    Of je nu een (halve) marathon wilt lopen of gewoon minimaal 2 keer per week wilt sporten, een doel houd je gemotiveerd én maakt je gelukkig. Belangrijk is dat je doel voldoende uitdagend is, maar wel realistisch (over een half jaar een marathon lopen als je nu het einde van de straat niet haalt is wat hoog gegrepen). Wat ook helpt is een deadline, bijvoorbeeld door je in te schrijven voor een evenement. Kun je ook niet roepen: ‘O dat komt wel’.
  2. Maak tijd
    Obama staat elke ochtend in de sportschool. Er zijn dus mensen met een vollere agenda dan jij en ik samen die toch tijd hebben (lees: maken) om te sporten. Je kunt bijvoorbeeld van je werk naar huis hardlopen, in je lunchpauze, of naar een afspraak met een vriend of vriendin. En je hoeft echt niet een uur te sporten. In een kwartier of half uur kun je ook een goede workout doen. De Nike Training Club app heeft workouts voor elk niveau van 15, 30 en 45 minuten. En die kun je gewoon thuis doen wanneer het jou uitkomt.
  3. Plan je trainingen
    Bepaal op welk moment van de dag je graag sport en zet je trainingen in je agenda. Zo wordt sporten net zoiets als tandenpoetsen, een vaste gewoonte. Ik sport het liefst ‘s ochtends. Zo voorkom ik dat er in de loop van de dag iets tussenkomt, of dat ik een excuus verzin om niet te gaan. Bovendien voel ik me fit en energiek als ik de dag sportief ben begonnen. Geen early bird? Ga meteen na je werk. En nee, niet als je naar huis gaat om je om te kleden even op de bank gaan zitten, grote kans dat je alleen nog opstaat om naar de koelkast te lopen.
  4. Sport buddy
    Samen sporten is niet alleen gezellig, een sport date is een goede stok achter de deur. Zoek een sport buddy en plan een vast moment dat je samen traint.
  5. Just do it
    Geen zin, geen tijd, het regent, het is veel te koud, het is donker, ik ben moe, Grey’s Anatomy begint zo, ik ga morgen wel. Stop met excuses verzinnen, geef jezelf een schop onder je kont en ga! Je voelt je altijd beter als je wél gaat, dan wanneer je met een knagend schuldgevoel op de bank zit. Na je training mag je op de bank ploffen met een kop thee. Grote kans dat je dan niet eens zin meer hebt in chocola, of in ieder geval niet in de hele reep.

Foto: 20-something.ca

The following two tabs change content below.
Nienke Becker is fitness & health journalist en founder en editor in chief van Glow.
Tags from the story

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *