Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening.

Een beetje stress of onrust kan je helpen om goed te presteren, dat weet je misschien wel. Maar te veel stress of onrust is niet goed voor je. Ken je dat? Het gevoel voor een belangrijke prestatie, een aanvaring op je werk of een deadline die ineens gevaarlijk dichtbij komt? Op zo’n moment is er eigenlijk een heel simpele en doeltreffende manier om de stress te verminderen. Je kunt het namelijk weg ademen. En het kost je maar twee minuutjes!

4-7-8
De 4-7-8 ademtechniek van Dr. Andrew Weil is een soort yoga ademhaling waarmee je snel op een natuurlijke manier je stresslevels verlaagt. Je kalmeert en krijgt met deze oefening direct het gevoel meer relaxt te worden. Deze ademhalingstechniek is een van de meest eenvoudige en effectieve middelen van deze gezondheidsdokter.

Natuurlijker ritme
Je kunt de oefening gemakkelijk even doen als je wat relaxter wilt worden. Ideaal voordat je dat lastige gesprek moet voeren, als je wilt slapen of zelfs voordat je aan jouw training begint (ja echt!). Je ademhaling zakt naar een natuurlijker ritme en je voelt de stress wegvloeien. En… het is helemaal niet moeilijk, iedereen kan het!

Hoe?
Zo doe je deze oefening. Plaats de punt van je tong op je gehemelte achter je bovenste voortanden en houd dit zo tijdens de hele oefening. Je doorloopt de volgende stappen:

  1. Adem in door je neus gedurende 4 tellen
  2. Houd je adem vast voor 7 tellen
  3. Adem uit door je mond gedurende 8 tellen
  4. Begin opnieuw en herhaal dit 4x

Er zijn nog veel meer manieren om met ademhaling je stresslevels te verlagen. Maar deze makkelijke oefening is een prima start! Ga jij het ook een keer proberen?

Beelden: Vivienne Magalie Photography

Meer lezen:
Te streng voor jezelf? Kijk uit voor een burn-out
Is perfectionisme goed of slecht?
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen
Bestaan er ook succesvolle goede voornemens?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *