Druk-detox: zo kick je af van stress

Geef je op de vraag ‘Hoe gaat het?’ steevast het antwoord ‘Ja, goed. Druk!’? Het lijkt wel alsof we met z’n allen drukverslaafd zijn en dat stress een soort statussymbool is geworden. Als we maar lekker druk zijn dan gaat het de goede kant op lijkt wel. Maar is dat wel zo?

Volgens recent onderzoek van Psychologie Magazine had 70% van de Nederlanders de afgelopen maand last van stressgerelateerde klachten zoals concentratie- en geheugenproblemen, hoofdpijn, een uitgeput gevoel en problemen met slapen. Eén op de vijf Nederlands is wel eens enkele weken of langer thuisgebleven vanwege stressgerelateerde klachten. Bij mannen en vrouwen is dat ongeveer even vaak. Chronische stress is zelfs schadelijker voor je gezondheid dan roken.

Adrenalineboost
Nu is het bijna onmogelijk om een compleet stressvrij leven te leiden. Van tijd tot tijd een flinke adrenalinepiek is zelfs nuttig. Stress zorgt namelijk ook voor focus en energie. Deze positieve spanning helpt je om gemotiveerd met je taken en doelen aan de slag te gaan en goed te presteren. En zonder adrenalineboosts kan het leven ook best een beetje saai aanvoelen. Gezonde mensen kunnen prima tegen kortdurende stress, chronische overbelasting nekt uiteindelijk de grootste bikkels.

Drukverslaafd?
Maar wat is het verschil tussen verslaafd zijn aan stress en een druk maar gebalanceerd leven? Als je op de volgende 3 vragen ‘ja’ antwoordt dan ben je misschien minder druk dan je denkt, maar vooral bezig met druk zijn. Grijp je elk moment dat het even kan aan om je mail en social media te checken? Moet je als er een gaatje in je agenda valt dat direct opvullen met een andere afspraak? Voel je je onrustig als je even niets doet?

Stappenplan: zo kick je af van van stress
Klaar voor een druk-detox? Met deze vijf stappen reken je af met stress:

1. Sta regelmatig even stil
Door steeds maar druk, druk, druk te zijn heb je het ultieme excuus om niet te hoeven nadenken over wat je écht graag wilt. Doe je wat jij wilt of ben je bezig met wat je denkt dat de buitenwereld van je verwacht of doe je dingen omdat anderen mensen ze ook doen?

>> Mediteren wil je leren: 5 tips

2. Neem je eigen gedrag onder de loep
Houd een paar dagen bij wat je allemaal doet op een dag en hoeveel tijd je eraan besteedt. Kijk vervolgens kritisch naar je lijst met activiteiten. Zijn er dingen die je kunt schrappen of delegeren? Besteed je ergens meer tijd aan dan je zou willen? Of zou je ergens meer tijd aan willen besteden? Je kunt nu in kleine stappen naar een doel werken. Zoals bijvoorbeeld op vaste tijden je mail checken in plaats van constant je browser te refreshen en ‘nee’ zeggen tegen een klus of uitnodiging omdat je agenda volloopt.

>> 5 stappen voor slim time management

3. Plan rust in 
Het belangrijkste ingrediënt voor een druk maar gebalanceerd leven is rust. Het is niet de stress zelf die je nekt, maar de afwezigheid van rustmomenten. Komt er een hectische periode aan? Plan in die periode dan ook herstelmomenten in. Een avondje sporten, naar de sauna of gewoon lekker thuis op de bank met een boek. Iets wat voor jou werkt om te ontspannen en je hoofd leeg te maken. Alleen als je voldoende rust inbouwt op momenten dat er veel van je wordt gevraagd blijf je scherp om goed te kunnen presteren.

>> Waarom je van sporten gelukkig wordt

4. Zorg goed voor jezelf
Vooral in drukke periodes hebben we de neiging om onze gezondheid te verwaarlozen. We eten snel een boterham achter onze laptop, halen kant-en-klare maaltijden of slaan maaltijden over en grijpen naar ongezonde snacks. Juist als er veel van je wordt gevraagd heb je goede brandstof nodig om te kunnen presteren. Eet voldoende groente en fruit, drink voldoende water en go easy on the caffeine.

>> Lunchinspiratie: 6 recepten

5. Kijk naar de lichtpuntjes
Lig je ’s nachts vaak te piekeren? Denk dan voordat je gaat slapen aan wat er goed ging die dag en aan dingen waarvoor je dankbaar bent. Als je elke avond stilstaat bij drie dingen die wél goed waren die dag, zul je merken dat je gedachten die een onrustig gevoel oproepen steeds beter opzij kunt zetten en positiever in het leven komt te staan.

>> Slaap lekker: 10 tips voor een goede nachtrust

happy

Lees ook:
Be happy! 10 tips
10 simple anti-stress tips
Waarom gelukkig zijn goed is voor je gezondheid
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Tags from the story
, , ,

2 Comments

  • Mooi artikel! Toevallig stond ik dit weekend ook even stil bij dit onderwerp, merk dat ik mezelf ook af en toe voorbij hol. Gisteren heel bewust tijd gemaakt om een uurtje naar yoga te gaan en daar knapte ik echt van op! Zijn de kleine dingen die je vergeet, terwijl je zo waardeert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *