Stretchen of niet?

Over stretchen zijn de meningen verdeeld. Voorstanders beweren dat het helpt om blessures te voorkomen, spierpijn te verminderen en je prestaties te verbeteren. Maar is dat zo? En kun je het beter voor of na je workout doen?

Recent onderzoek toont aan dat stretchen niet helpt om blessures te voorkomen, maar ze ook niet veroorzaakt. Ook heb je na een stretch sessie niet minder kans op spierpijn. Wél word je leniger van stretchen en kan het je helpen te ontspannen. En dat kan weer van invloed zijn op je prestaties. Dit geldt vooral voor mensen die van nature stijver zijn. Als je heel lenig of hypermobiel bent, zul je minder voordeel ondervinden.

Het is nooit goed om koude spieren te rekken. Statisch stretchen voor je training kan zelfs je prestaties verminderen. Doe daarom voor je workout liever een warming-up met dynamische oefeningen en bewaar het statisch stretchen voor je cooling-down. Belangrijk is dat je langzaam en rustig stretcht. Stretchen mag nooit pijn doen. Houd een pose 10-20 seconden vast en wissel van kant. Als je merkt dat een oefening lastig gaat, is het verstandig om de oefening nog 1 of 2 keer te herhalen.

En hoe zit het met het populaire foamrolling? Ook daarvan is niet wetenschappelijk bewezen dat het helpt om blessures te voorkomen en spierpijn te verminderen. Wel kun je met een foamroller jezelf masseren en triggerpoints aanpakken. Je stimuleert de doorbloeding en dat geeft een soepeler gevoel. Dus vind je het fijn en heb je het idee dat het voor jou goed werkt? Gewoon blijven rollen!

Loop je hard? Dan kun je deze 5 yoga poses een keer proberen als stretch sessie na je rondje.

Wat is jouw rek routine?

stretchen

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *