Strong (wo)man? Doe dan Strong Man training

Een van de belangrijkste uitgangspunten bij CrossFit: learn and play new sports regularly. Nou vind ik het altijd leuk om nieuwe dingen te proberen. Niet alleen tijdens mijn reguliere sporttrainingen, maar juist ook echt nieuwe sporten en nieuwe bewegingen ontdekken vind ik helemaal te gek. Het houdt je eager en fris. En het is goed voor je ontwikkeling. Ik meldde me een tijdje terug voor een heuse Strong Man training en kwam erachter dat er genoeg redenen zijn om dit vaker te doen.

Als CrossFitter neem ik het advies om nieuwe sporten te leren graag ter harte! Daarom ben ik niet te beroerd om op een MTB te springen als ik dat nooit gedaan heb, meldde ik me onlangs aan voor mijn eerste lesje barre in Rotterdam en probeer ik met regelmaat ook andere nieuwe sporten uit met mijn OneFit abonnement. En zo kwam er dus ook ineens die Strong Man training.

Niet zo maar eentje, maar een training door André ‘Modder’ Gorter. Hij wordt niet voor niets de ModderKoning genoemd en organiseerde jarenlang de Goldrush survival race in en om Nijverdal, waar je finisht bij de Wilgenweard. Niet voor niets dus dat wij tijdens ons verblijf daar aan de training van André werden onderworpen!

Natuurlijk had ik wel eens elementen uit een Strong Man training gedaan, maar een volledige workout op deze manier was voor mij iets nieuws. En ik kwam er achter dat er redenen genoeg zijn om dit vaker te doen!

#1 Het ondersteunt CrossFit
Het is geen geheim dat er steeds meer obstacle running elementen terugkomen in CrossFit. Bij de Games hebben ze er al veel ervaring mee opgedaan en ook als je wedstrijden doet op een heel ander niveau dan de Games kun je Strong Man elementen verwachten. Ik kreeg zelf nog een paar zandzakken voor mijn kiezen tijdens de Lowlands Throwdown, maar denk ook aan balken waar je overheen moet, touwen waar je in moet slingeren of andere obstakels die je moet overwinnen. Kortom: wat meer Strong Man en obstacle training ondersteunt je CrossFit training!

#2 Je bouwt (extra) kracht op
Natuurlijk bouw je kracht op door krachttraining en CrossFit training. Toch is het tillen van een zandzak wat anders dan het liften van een barbell. Juist deze specifieke kracht heb je ook nodig om je divers te ontwikkelen. Maar ook bouw je springkracht en trekkracht op met bepaalde elementen uit de training. Kortom; je wordt een strong (wo)man!

#3 Het is goed voor je conditie
Mja, hoef ik misschien niet uit te leggen toch? Rennen van element naar element, een obstakel of krachtsonderdeel afleggen en weer door naar de volgende. Een Strong Man training is eigenlijk een grote intervaltraining waarbij je met een hoge hartslag de uitdagingen aangaat. Lijkt me prima voor het opbouwen van een beetje meer conditie.

#4 Je traint je behendigheid (motoriek)
Voor mij een belangrijk onderdeel: motoriek… En ik ben vast niet de enige die wel eens sukkelt met hoge box jumps, het klimmen over obstakels of het overpakken van touwen. Een beenklem hier, een afdaling daar; dit soort dingen trainen is supergoed voor je motoriek. En dus ook voor je brein. Ga je uiteindelijk ‘overall’ beter van bewegen. Handig!

#5 Je bent meer buiten
Nu het winter wordt sporten we massaal meer binnen. Terwijl de buitenlucht nog steeds zo goed voor ons is! En dat is zo fijn aan deze trainingen: die kun je gewoon lekker buiten doen. Dus snuif de koude winterlucht maar op, trek iets aan dat vies mag worden en go go go!!

Wat denk je? Is die Strong (Wo)Man training ook wat voor jou?

Ik deed mijn training in Nijverdal, tijdens het sportieve verblijf bij de Wilgenweard. Je kunt er ook mountainbiken, suppen, klimmen en nog veel meer, dus keus genoeg!

Beeld: Vivienne Magalie Photography

Meer sport:
Wedstrijd preps: dit zijn mijn tips!
Hardlopen: mijn favoriete intervaltrainingen
Zo wordt zwemmen nóg leuker
Fit blijven tijdens vakantie? Ga wandelen!
10 geboden voor de beginnende CrossFitter

Blijf up-to-date en volg Glow op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.