Teen yoga voor hardlopers: 3 oefeningen

Met hardlopen krijgen je voeten het nogal te verduren, ze moeten hard werken. Ze vangen de impact van de landing op en helpen je met kracht om voorwaarts te komen. Met speciale teen yoga oefeningen werk je niet alleen aan het coördinatievermogen, maar ook aan de kracht van je voeten. En sterke voeten kunnen veel dragen! Dus hardloper, waar wacht je nog op? Start met teen yoga!

De basisbeweging van teen yoga is bedoeld om je grote teen afzonderlijk te leren bewegen van je kleine teentjes. Juist die grote teen is super belangrijk bij het hardlopen, dus als je die goed kunt aansturen dan heb je daar veel voordeel van tijdens het lopen.

1. Basisoefening
teen yoga_1Ga staan met je voeten plat op de grond. Zorg dat je stevig staat, voel je voeten aan de grond en sta rechtop met je core aangespannen en je bekken een beetje gekanteld. Focus nu op je grote tenen. Voel hoe ze de grond raken. Til nu je kleine tenen op terwijl je grote tenen stevig aan de grond blijven. Zet je kleine tenen weer neer. Focus nu op de kleine tenen en hoe deze de grond raken en til je grote tenen op. Probeer al je kleine teentjes aan de grond te houden. Zet je grote teen weer neer. Wissel deze twee oefeningen gedurende 2 minuten heel rustig af.

2. Toe stretch pose
Schermafbeelding 2015-01-26 om 09.41.47Ga op handen en knieën staan. Krul nu je tenen onder je en kom heel rustig omhoog. Je komt als het ware op je knieën te zitten met je voeten opgekruld onder je. Met je billen steun je op je hielen. Het kan zijn dat je dit nog niet haalt. Pak dan een yogablok of handdoek en leg deze tussen je billen en hielen. Probeer helemaal rechtop te zitten en leg je handen in je schoot. Adem-in-adem-uit! Hou deze houding 30 seconden vast en bouw langzaam op totdat je de houding 1 à 2 minuten kunt vasthouden.

3. Hero’s pose
Schermafbeelding 2015-01-26 om 09.41.10
Kom op je knieën zitten met je wreven plat op de grond. Deze houding kan al een stretch geven aan de voorkant van je voeten en onderbenen. Zit je comfortabel met je billen op de onderkant van je voeten? Dan kun je de houding verdiepen door je handen achter je te plaatsen. Je voelt nu meer stretch. Adem-in-adem-uit! Voor een verdere verdieping leun je naar achter en til je rustig je knieën een stukje van de grond. Je stretcht nu de voorkant van je voeten, je enkels en je onderbenen. Hou deze houding vast voor 30 seconden en bouw dit rustig uit tot 1 minuut.

Sterke voeten kunnen helpen om vervelende hardloopblessures zoals stressfracturen, shin splints of plantaire facciitis (een ontsteking aan de onderkant van de voetzool) te voorkomen. Bovendien ga je sneller hardlopen als je sterke voeten en tenen hebt. Met een paar minuutjes per keer werk je aan de kracht in je voeten. Happy feet!

Meer yoga inspiratie:
5 yoga poses voor hardlopers
10 redenen om yoga te doen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

Beeldmateriaal header: active.com / basisoefening: self.com / overige oefeningen: runnersworld.com

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *