Waarom tempotraining goed voor je is

Je weet misschien wel dat je van alleen maar duurlopen niet veel sneller wordt. Intervaltrainingen helpen je om te werken aan je snelheid en zorgen ervoor dat je beter gaat lopen. Maar ook tempotraining (de tempoloop) is belangrijk als hardloper. Maar waarom eigenlijk?

Snelheid
Open deur: het is goed voor je snelheid! We kunnen van alles uitleggen over aerobe en anaerobe systemen, zuurstofopname en half-waarde tijden, maar de meeste sporters zijn daar pas echt mee bezig als ze op hoog niveau aan de slag gaan. Als je er meer over wilt weten, verdiep je daar dan vooral verder in, want interessant is het zeker! Wat in de basis belangrijk is om te weten is dat je tijdens de tempoloop op of net boven de verzuringsdrempel traint en daar uiteindelijk sterker, beter en…. sneller van wordt! Je verlegt namelijk het verzuringsomslagpunt naar een hogere snelheid.

Conditie
Met een tempoloop werk je aan een ijzersterke conditie. Omdat je op de drempel van verzuring loopt, train je jouw lijf om langere stukken op een hoger tempo te kunnen verdragen. Je hele hart- en longsysteem wordt aan het werk gezet, je spieren al eveneens. Wanneer je regelmatig een tempoloop in je schema plant, zul je zien dat je sterk en fit wordt als loper!

Gewenning
Je traint je lijf dus om langer op een hoog tempo te kunnen lopen. Dat betekent dat jouw lijf ook steeds meer went aan deze intensiteit, deze snelheid. Je laat op die manier jouw hele systeem wennen aan je wedstrijdsnelheid. Hoe beter je daaraan gewend bent, des te beter kun je de snelheid en de verzuring die daarbij hoort, verdragen tijdens de race. Hoppa!

Tempohardheid
Zo’n term die je misschien niet kent ‘ tempohardheid’, wat is dat nu eigenlijk? Tempohardheid is meer het mentale vermogen om een hoger tempo beter (en vaker) te kunnen lopen. Het zit dicht tegen gewenning aan, maar gaat meer over het mentale aspect ervan. Tempohardheid zorgt ervoor dat je in je hoofd steeds meer klaar bent voor een hoog tempo. Dat je meer vertrouwen krijgt en ‘comfortabel’ wordt met het ‘doorpezen’. Dit betekent dat je in een race makkelijker door die barrières heen kunt. Op naar dat PR!

Wat is een goede tempoloop?
Oké, tempotraining is dus goed voor je als je sneller en beter wilt worden. Maar wat is dan een goede tempoloop bijvoorbeeld? Voor afstanden onder een halve marathon kun je als vuistregel aanhouden dat je zo’n tweederde afstand loopt tijdens je tempotraining. Dus bijvoorbeeld voor een 10 km loop je een tempotraining van 6 tot 7 km. En hoe snel moet dat dan? Dat is eigenlijk heel persoonlijk en ook afhankelijk van je hartslag. Maar als je ook hier een vuistregel op los wilt laten dan kun je aanhouden dat je ongeveer op 85% van je snelste 5 km tempo loopt. Of dat je juist op wedstrijdtempo (je gewenste of ingeschatte snelheid op die 10 km race) loopt. Wil je jouw tempoloop meer op gevoel lopen? Dan zijn er ook handige aspecten om op te letten. Praten is een no go, zo lang je kunt praten loop je te langzaam voor een tempotraining. Maar opgeven vanwege snelheid of volledig buiten adem is er ook niet bij, dan loop je te snel! je moet het tempo de hele loop vast kunnen houden.

Opbouwen
Heb je nog nooit een tempoloop gedaan, begin dan niet gelijk met elke week een tempotraining op tweederde van je race afstand. Bouw dit ook rustig op! Begin bijvoorbeeld eens met 2 kilometer op tempo. Bouw dat rustig uit naar 2×2 kilometer en 3×2 kilometer met zo’n 5-10 minuten rustiger lopen tussendoor. Bouw ‘m op naar die tempoloop en kom maar door met die snelheid!

Have fun!

Beelden: Vivienne Magalie Photography

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *