Be Happy! 10 tips

Een stuk hardlopen, fluitende vogels, een goede kop koffie en met blote voeten in het zand… Voor ons dingen waar we gelukkig van worden, kleine dingen voor onze persoonlijke glow. Je gelukkig voelen is een van de meest positieve emoties die je kunt ervaren. Gelukkig zijn is ook de sleutel tot een vervuld en gezond leven. Hoe doe je dat, gelukkig zijn? Het zit vaak in de kleine dingen. En hoewel je niet alle omstandigheden zelf in de hand kunt hebben, zijn er bepaalde dingen die je wél zelf kunt beïnvloeden. Kun je wel wat tips gebruiken? Deze 10 happy tips kun je vrij makkelijk uitproberen. Het zijn niet zomaar tips, ze zijn zelfs wetenschappelijk bewezen.

1. Ga naar buiten
Woon je in een groene omgeving, dan zit je goed. In de buurt van het groen wonen zorgt namelijk voor een betere mentale gezondheid. Maar zelfs kijken naar afbeeldingen van de natuur kunnen je hersens al associëren met geluk en positiviteit. Maar the real deal is natuurlijk nog veel beter. Tijd buiten doorbrengen stelt je bloot aan zonlicht, vitamine D dus. Slechts 15 minuutjes per dag is voldoende om je op de lange duur gelukkiger te voelen. Hup, naar buiten dus!

2 . Zweet het eruit
Regelmatig tijd maken voor een sportieve zweetsessie brengt je meer dan alleen een sterk en fit lijf. Fysieke activiteit helpt je lichaam antistoffen te produceren (ziekte-bestrijdende eiwitten) en endorfine. De antistoffen stimuleren geluk door ziekte op afstand te houden en endorfines zijn de feel good chemicaliën die je stemming verbeteren en je zelfs een euforisch gevoel kunnen geven. Om het allemaal af te maken, blijkt uit onderzoek ook nog eens dat regelmatige activiteit kan leiden tot blijvend geluk. Come on, let’s sweat!

3. Slaap meer
Hazeslaapjes, dutjes, een volle nacht slaap… Ongeacht de methode is een lekkere slaapsessie van vitaal belang voor je algemene welzijn en geluk. Onvoldoende slaap leidt tot minder optimisme, zo blijkt uit research. Beknibbelen op je slaap kan ook betekenen dat je grotere porties gaat eten, of dat het je prestaties in het dagelijks werk schaadt. Kortom: denk aan je vitamine Zzz voor een gezonder en gelukkiger leven!

4. Mediteer
Mediteren… Het klinkt misschien een beetje zwaar. Maar mediteren kan ook betekenen dat je even heel bewust een moment van rust pakt en let op je ademhaling. Hoewel mediteren sommige mensen afschrikt, zijn er wel degelijk vele voordelen voor de gezondheid verbonden aan deze bezigheid. Uit onderzoek blijkt dat acht weken van dagelijkse meditatie kan leiden tot een groter geluk. Durf jij?

5. Zoek een hobby
Het leren van een nieuwe vaardigheid kan leiden tot een groter geluk. Dat heeft alles te maken met de gevoelens van voldoening en zelfvertrouwen op het moment dat je iets nieuws onder de knie krijgt. Dus altijd al Spaans willen leren? Of toch saxofoon leren spelen? Die nieuwe sport oppakken? Je bent nooit te oud om iets nieuws te leren en je wordt er gelukkiger van. Go for it!

6. Turn up the beat!
We dagen je uit: probeer maar eens te fronsen als je naar een vrolijk liedje luistert. Lukt je niet! Van vrolijke muziek word je happy. Wanneer je zelfs bewust naar muziek luistert om er vrolijker van te worden leidt het tot een gelukkiger gevoel dan wanneer je alleen luistert om het luisteren. Denk daar eens aan als je de volgende keer een liedje opzet. Think happy thoughts, smile and turn up that beat!

7.  Schrijf het op
Negatieve gedachten zijn soms krachtig en geven je een naar gevoel. Maar hoe kom je er vanaf? Het blijkt dat schrijven helpt! Schrijf je negatieve gedachten eens op een papiertje. En… gooi dat papiertje dan in de prullenbak! Het daadwerkelijk weggooien kan je helpen om om je zorgen te verminderen, de druk even wat minder te voelen. Daar tegenover staat ook dat je gelukkiger wordt als je je positieve gedachten meer deelt. Schrijf ze op, bel een vriend(in) of deel ze online; het verbetert je stemming!

8. Duik tussen de lakens
Het is geen geheim dat je van stress niet gelukkig wordt. En laat er nu een fijne oplossing zijn om stress te verminderen: een goede vrijpartij! Met je partner of alleen; een tussen-de-lakens-moment stimuleert niet alleen je humeur, maar vermindert ook stress en angst. De onderzoeken zijn klip en klaar: mensen die vaker seks hebben zijn gelukkiger. Een beter excuus is er niet toch?!

9. Zeg dankjewel
“Zeg eens netjes dankjewel”, jij hoorde het vast ook als kind. Je ouders hadden gelijk! Je dankbaarheid uitspreken leidt namelijk tot allerlei andere positieve emoties, het geeft je een boost in energie en optimisme. Behalve ‘dankjewel’ zeggen tegen mensen helpt het ook om op te schrijven waar je dankbaar voor bent. Experts zeggen zelfs dat het opschrijven van je dankbaarheid in een simpele zin de rest van de dag gevoelens van geluk kan stimuleren. Express yourself!

10. Wees een vriend
Het waren wijze mannen die ooit eens zongen: “I get by with a little help from my friends”. En ze waren spot-on! Vriendschap (geven en ontvangen!) geeft je meer vertrouwen. Het helpt je de stress te verminderen en je gelukkiger te voelen. Dus koester je vriendschappen en geniet ervan!

Waar word jij happy van?

happy

 

Tags from the story
, ,

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *