5 stappen voor slim Timemanagement

Ken je het gevoel dat alles tegelijk lijkt te komen? Kost het je dan moeite om alles, zowel in je agenda als in je hoofd, op een rijtje te krijgen? Met timemanagement krijg je weer een duidelijk overzicht van alle taken en activiteiten die op je planning staan. Een planning maken is in het begin misschien even wat werk, maar een goede planning levert je juist tijd op. Ook sport, bewegen en gezond eten kun je in je planning verweken. Met goed timemanagement hoef je niet harder te werken, maar plan je alles slimmer. Met deze vijf stappen voor slim timemanagement word je een echte selfmanager!

Stap 1: Take it easy!
Neem eerst eens een stapje terug om het geheel te overzien. Maak een lijstje van alle taken die gedaan moeten worden en activiteiten die gepland staan. Maak geen to do-list, maar een lijst van opeenvolgende (deel)taken die gedaan moeten worden en schat in hoeveel tijd iets kost. Beseffen waar je mee bezig bent en hoeveel tijd taken kosten geeft rust en overzicht.

Stap 2: Plannen!
Zonder een goede planning ben je nergens. Maak per week voor elke dag een plan van aanpak en zorg dat deze realistisch en haalbaar is. Laat ook ruimte open voor ad hoc-werk. Het is slim om een vast tijdstip in te plannen voor mail en social media, zo voorkom je dat je tussendoor steeds wordt afgeleid en concentratie én tijd verliest. Plan vooral ook tijd in voor leuke dingen: een rondje hardlopen of naar yoga met vriendinnen. Als je de planning hebt gemaakt, zorg ook dat je deze volgt!

Stap 3: Samen sta je sterker
Als echte powervrouw kun je natuurlijk alles aan, maar soms is het beter om dingen uit handen te geven. Als er taken in de planning staan die ook door anderen uitgevoerd kunnen worden, kun je gerust iemand anders vragen deze taak op zich te nemen. Zo worden er ook nog eens meerdere taken afgerond in één keer!

Stap 4: Belangrijke zaken eerst
Neem het lijstje en de planning erbij en zet bij elke taak of activiteit de prioriteit. Het kopen van die nieuwe tas kan misschien nog even wachten, maar dat ene mailtje moet toch echt vandaag gestuurd worden. Ga aan de slag met de taken met de hoogste prioriteit. Als je belangrijke en grote taken eerst doet, lijkt de rest al snel mee te vallen.

Stap 5: Just keep planning!
Als de dag voorbij is en je taken van je lijst kunt schrappen, ga dan gelijk aan de slag met je lijst voor morgen. Herschrijf je lijst door taken die vandaag niet af zijn gekomen een nieuwe prioriteit te geven. En wat kun je vanavond nog doen? Leg je outfit voor morgen klaar, pak je sporttas in en bereid je healthy lunch voor morgenmiddag. Als je klaar bent voor de volgende dag, geniet je rustiger van je avond en begin je de volgende ochtend relaxter aan je dag.

Nog 10 every day tips die je kunnen helpen:

1. Maak af waar je aan begint.
2. Leer jezelf een (dag)routine aan.
3. Hou één takenlijst of agenda bij. Zo hou je overzicht.
4. Hou een kladblok bij de hand en schrijf alles op als je iets van iemand moet ontvangen of waar je op moet wachten. Maak niet de fout door te denken ‘dat onthoud ik wel’, want voor je het weet bent je het kwijt!
5. Deel grote taken of projecten op in deeltaken.
6. Plan grote of moeilijke taken op je meest productieve tijd van de dag.
7. Zijn taken even urgent? Doe waar je het meest tegenop ziet of minst leuk vindt eerst.
8. Kost iets minder dan 5 minuten? Doe het dan meteen.
9. Plan ook pauzes in.
10. Hou je vorderingen bij, zo weet je waar je gebleven bent. Niets zo fijn als dingen afstrepen van je takenlijst!

Heb jij nog een goede timemanagement tip?

time management

Lees ook:
10 tips voor meer energie
Wat is het beste tijdstip om te sporten?
’s Morgens sporten? Zo lukt het!
Mediteren wil je leren
Start je dag met een zonnegroet
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

 

2 Comments

  • Misschien geen timemanagement tip maar wel een ‘kleine’ positieve aanvulling op de lijst met daarop al je taken / opdrachten. Benoem het je “TA DA” lijst! :) Draagt bij aan je positieve mindset wat klinisch bewezen is weer bijdraagt aan je productiviteit :) win – win!

    Leuk artikel met goede tips!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *