Tips voor een lang en gezond leven

Sinds jaar en dag wordt een ‘lang en gezond leven’ bestudeerd. Waarom worden sommige mensen wel 100 – ze worden ook wel de superouderen genoemd – en redden anderen het niet zo lang. Welk wezenlijk verschil is er in de hersenen? En vooral interessant voor ons: welke dingen kun je zelf beïnvloeden? Wetenschappers hebben een paar tips voor een lang en gezond leven!

In yo brain!
Uit hersenonderzoek van de Northwestern University in Chicago blijkt dat de gezonde superouderen (tussen de 80 en 100 jaar) een grote hoeveelheid van een bepaald type hersencellen hebben, speciale neuronen die een snelle communicatie tussen diverse hersengebieden bevorderen. Deze neuronen hebben juist een positief effect op de aandachtspanne en het geheugen. Oud en seniel? Nee dus! Maar hoe het komt dat sommige mensen meer van deze neuronen hebben, dat weten de onderzoekers helaas nog niet.

Ook vonden ze iets bijzonders in de hersenen over een specifiek eiwit, het amyloid-beta eiwit. Dit eiwit staat enerzijds bekend om de rol bij de ziekte van Alzheimer, maar anderzijds bleken deze superouderen met dit eiwit juist betere cognitieve functies te hebben, zelf zo goed als de functies van iemand van 50 jaar. De wetenschappers denken dat sommige mensen immuun kunnen zijn tegen de effecten van het giftige eiwit.

Maar wat kun je zelf doen?
Allemaal leuk en aardig, maar hoe ons brein er precies uitziet en welke neuronen en eiwitten we bevatten hebben we niet in de hand. Zo blijkt natuurlijk – en dat wisten we al – dat je ook een beetje ‘geluk’ moet hebben om oud te worden. Toch zijn er heus ook aspecten waar we zelf invloed op kunnen hebben. En welke dat zijn?
  • Hobby’s
    Ik hou van hobby’s! Euhm, grapje. Maar bij die superouderen is dat dus wel het geval want zijn besteden elke dag zo’n 2 uur (ja dat lees je goed!) aan hun hobby.
  • Beweging
    Ook – en dit verbaast je natuurlijk niets – stoppen ze voldoende tijd in bewegen. De gezonde ouderen bewegen nog 15 tot 45 minuten per dag.
  • Werk & sociale contacten
    Veel langlevers blijven werken of actief in de maatschappij, bijvoorbeeld als vrijwilliger. Ze blijven bezig en staan nog middenin de gemeenschap. Dat geeft ze een meer positieve kijk op het leven. Want, zo blijkt uit onderzoeken, eenzaamheid is een stille killer…
  • Slaap
    Slaap is een niet te onderschatten onderdeel, de ouderen die lang leven slapen gemiddeld 8 uur per nacht. Hoeveel uurtjes haal jij?
  • Gewicht
    Hoewel een gezond gewicht natuurlijk heel belangrijk is voor je gezondheid, blijkt dat je op latere leeftijd beter niet té slank kunt zijn. Mensen met een te laag BMI na hun 80e sterven eerder.

Balans!
De superouderen leven niet allemaal 100% gezond; sommigen roken en drinken af en toe wat. Dat is natuurlijk niet persé een aanrader, maar onderzoekers zien ook dat sommige mensen een genetische aanleg hebben om wat beter tegen slechte gewoontes als roken, drinken en ongezond eten te kunnen. Wat deze oudjes wél allemaal hebben? Balans! Hoera voor deze laatste conclusie uit het onderzoek… :-)

Meer lezen:
10 redenen om 10 minuten per dag te mediteren
Hoe blijf je gemotiveerd?
Stress of onrust? Adem het weg met deze oefening!
Te streng voor jezelf? Kijk uit voor een burn-out
Waarom 15 minuten eerder opstaan je dag (of leven!) verandert
7 fabels en feiten over slapen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.