8 tips om gezond te eten

Wil je graag gezonder eten maar vind je het lastig om vol te houden? Dat is helemaal niet gek! Je eetpatroon veranderen gaat met vallen en opstaan. Dit heeft niet zozeer te maken met wilskracht, het aanleren van een nieuwe gewoonte is namelijk een proces. Met deze tips om gezond te eten maak je het jezelf makkelijker.

  1. Eet meer groente en fruit. De meeste mensen eten te weinig groente en fruit en krijgen daardoor veel belangrijke voedingsstoffen niet binnen. Een goede eerste stap naar een gezond eetpatroon is om bij elke maaltijd fruit en/of groente te nemen. Eet bijvoorbeeld ’s ochtends fruit bij je yoghurt of maak een smoothie, eet tijdens de lunch een bakje rauwkost bij je boterham of ga eens voor soep of een salade en schep ’s avonds bij je warme maaltijd een flinke portie groente op je bord.
  2. Maak een boodschappenlijstje. En hou je er aan. Als je trek hebt is het moeilijker om verleidingen te weerstaan. Eet dan bijvoorbeeld een appel en drink een groot glas water voordat je naar de supermarkt gaat.
  3. Weet wat je eet. Lees etiketten van producten. Als er groot biologisch, organic, light, vetarm, glutenvrij, suikervrij of zonder toegevoegde suikers op een verpakking staat, betekent dat niet dat wat erin zit ook gezond is. Staan er ingrediënten op het label waarvan je de naam nauwelijks kunt uitspreken? Dan kun je het product beter terug in het schap zetten. Ga zoveel mogelijk voor natuurlijke en onbewerkte voeding.
  4. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten. Zit je op de bank en hoor je die zak chips roepen vanuit de kast? En gaat die zak open met het idee ‘ik mag best één handje’ maar zie je voor je het weet al de bodem? Als je die zak niet had gekocht kon je hem ook niet leeg eten.
  5. Vraag support. Hoewel gezond en bewust eten geen geitenwollensokken-imago meer heeft en steeds meer mensen kiezen voor een gezonde levensstijl, kan het lastig zijn om een gezond eetpatroon vol te houden als de meeste mensen in je omgeving dat niet zo belangrijk vinden. Vraag iemand die je vertrouwt om je te steunen of zoek op contact met mensen die met hetzelfde bijltje hakken op sites, blogs en social media.
  6. Ontwikkel nieuwe rituelen. Wil je meer water drinken? Zet een fles op je bureau. Wil je graag een gezonde lunch meenemen naar je werk? Bedenk wat voor jou een handig moment is om die voor te bereiden. Bijvoorbeeld als je ’s avonds toch al eten kookt of kook op zondag voor de hele week en vries het in. Kijk hier voor lekkere lunch inspiratie.
  7. Val en sta op. Ben je een paar dagen helemaal losgegaan en denk je dat het allemaal niet meer uitmaakt en het je toch nooit gaat lukken? Think again! Morgen is er weer een dag en heb je de kans om de zeilen bij te zetten. Volgens onderzoek duurt het 66 dagen om van iets een gewoonte te maken. En dat gaat met vallen en opstaan.
  8. Vind je balans. Een gezond eetpatroon betekent natuurlijk niet dat je nooit meer een koekje of een patatje mag eten. Het gaat om het vinden van een gezonde balans. En wat die balans is bepaal je zelf. Sommige mensen eten bijvoorbeeld elke avond een stukje pure chocola om zo hun trek naar ongezonde snacks te beteugelen, anderen lassen elke week één cheat day in waarop ze alles eten waar ze zin in hebben en weer anderen trakteren zichzelf elke week op koffie met een taartje bij hun favoriete koffietentje.

Wanneer je een tijdje gezond eet, merk je dat je vanzelf meer gezonde dingen gaat eten en je niet alleen maar bezig bent wat je ‘niet mag’ eten. De kans is groot dat je je niet alleen beter gaat voelen, maar er ook plezier in krijgt.

Inspiratie nodig voor gezonde recepten? Dit zijn onze favoriete kookboeken met gezonde recepten.

Wat helpt jou om gezond te eten?

appels

Tags from the story
, ,

1 Comment

  • Wat mij erg helpt is koken voor meerdere dagen. Na een lange werkdag heb ik niet altijd zin om langer dan een kwartier in de keuken te staan. Het is dan o zo makkelijk om onderweg naar huis even langs de chinees of pizzeria te rijden. Sterker nog.. al denk ik maar 1 seconde aan een afhaalmaaltijd, dan is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt überhaupt nog te gaan koken. Als ik echter weet dat ik thuis een maaltijd klaar heb staan, dan denk ik niet eens na over een andere optie. Wat ook helpt is vooruit koken. Zo heb ik gisteravond na het werk de pasta van afgelopen weekend opgemaakt, maar heb ik na het eten en uitbuiken, nog wel even hachee gemaakt voor twee dagen. En soms, als ik nog ruimte over heb op het gasfornuis, dan kook ik twee gerechten tegelijk. Maar eerlijk is eerlijk; alles staat of valt met een goede planning. In het weekend maak ik de planning voor wat ik de hele week ga eten en dan koop ik ook in 1x alle boodschappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *