3 tips om je zenuwen onder controle te houden voor race day

Zo voor de zomervakantie is het vaak weer tijd voor allerlei races. Loopwedstrijden, toertochten op de fiets en ook het triatlon seizoen is in volle gang. En zo nog meer! Onwijs leuk om aan races en events mee te doen, maar stiekem blijft het ook altijd een beetje spannend. Toch? Heb jij er een beetje ‘last’ van dat het soms iets té spannend is? Dan hebben we een 3 tips voor jouw race day!

#1 Relax! 
Ja duh, open deur! Maar dat is juist zo lastig… Hoe doe je dat, relaxen als je zenuwachtig bent? Ademhalen kan je enorm helpen. Dus zit je vlak voor je race, neem dan even 10 minuten de tijd om een rustige ademhaling te creëren. Door bewust te focussen op je ademhaling ben je even helemaal daar mee bezig en zakt de spanning wat weg. Merk jij dat de dag voor je race al spannend is? Plan wat leuks, bijvoorbeeld een lunch met een vriend(in) of een wandeling door het park. Lees ’s avonds een boek voordat je gaat slapen om je gedachten af te leiden. Doe dingen waar je blij van wordt!

#2 Pak controle! Maar niet over alles…
Kijk, dat wat binnen je controle ligt kun je prima doen om je zekerder te voelen. Dus werk je trainingsschema af, zorg dat je goed eet en drinkt van tevoren en leg de avond van tevoren alles al klaar. Wat dat betreft wil je niets aan het toeval over laten. Feit is dat je niet alles kunt controleren en dat is maar goed ook (kuch, control freak!). Het weer, de route, de drukte en hoe jouw race straks verloopt is ‘out of your hands’. Dus doe wat je kunt om je zo goed mogelijk voor te bereiden en accepteer én onderga de externe (oncontroleerbare) factoren met een lach!

#3 Relativeer!
Houdt de spanning aan? Probeer de race te relativeren. Eerlijk is eerlijk, we zijn niet in training voor het Olympisch goud en we deden dit voor de fun toch? Natuurlijk wil jij jezelf verbeteren (duh!) en natuurlijk wil je goed presteren (we hear you!) maar aan het eind van de dag wil je toch vooral genoten hebben van de race en alles er omheen? Exact! Dus laat het allemaal een beetje los en probeer zoveel mogelijk plezier te hebben!

Wat doe jij om je zenuwen onder controle te krijgen voor een race?

Beeld header: Vivienne Magalie Photography

Lees ook:
Triatlon termen uitgelegd
Zo master je de pistol squat
Zo zorg je ervoor dat je zwembril niet meer beslaat
Waarom hardlopen in het buitenland zo leuk is

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL)

Tags from the story
, , , , ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *