Tips voor een goede nachtrust

Na een drukke dag met werk, sport en je loved ones is er soms maar één ding waar je naar verlangt: je bed. Bij voorkeur vertoef je hier acht uur per nacht, in totaal slaap je ongeveer een derde van je leven. Een goede nachtrust heeft positieve invloed op je psychische en fysieke gesteldheid. Het bevordert zelfs je levensduur en is dan ook van levensbelang!

Dé optimale slaapkamer
Het hormoon melatonine zorgt ervoor dat je in slaap valt. Hoe donkerder het in je slaapkamer wordt, hoe meer melatonine de pijnappelklier produceert. Zet dan ook minimaal een half uur voordat je gaat slapen je mobieltje, laptop en televisie uit. Welterusten social media! Zorg er ook voor dat je kamertemperatuur tussen de zeventien en eenentwintig graden is. Is je kamertemperatuur te hoog? Zet een raam open voor ventilatie. Is je kamertemperatuur te laag? Verwarm dan je bed met een kruik. Een laatste tip voor een optimale slaapkamer, hoewel wat ingrijpend: verf de muren groen! Dit geeft namelijk rust, kalmeert en voelt natuurlijk aan, zo blijkt uit onderzoek.

Psychische en fysieke ontspanning
Naast omgevingsfactoren spelen ook lichamelijke factoren een belangrijke rol in je slaapproces. Voordat je in bed stapt, is het fijn om psychisch en fysiek ontspannen te zijn. Doe bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen voor je geest en neem een heerlijk warm bad voor je lichaam. Het warme bad zorgt namelijk eerst voor een stijging en daarna een daling in lichaamstemperatuur en dat heeft een positief effect op je nachtrust. Ook is het slaapbevorderend om je ’s ochtends en ’s middags in het zweet te werken en ’s avonds te ontspannen. Door een workout stijgt namelijk je adrenalinelevel en glijd je moeilijker in slaap.

Ook je drank- en voedingspatroon beïnvloedt je nachtrust. Cafeïne in bijvoorbeeld koffie verhoogt je alertheid. Je blijft daardoor langer wakker. Een alcoholische versnapering helpt je in slaap glijden, maar heeft daarentegen een negatief effect op je diepe slaap. Hierdoor ontspannen je lichaam en geest minder, waardoor je minder effectief slaapt. Laat dus je kopje koffie en slaapmutsje ’s avonds staan.

Slapen is meer sporten
Een goede nachtrust is van belang, maar waarom? Het bevordert namelijk je psychische en lichamelijke herstel. Slapen heeft een positief effect op je immuunsysteem en het verhoogt je levensduur. Ook verwerk je tijdens je slaap de gebeurtenissen van afgelopen dag en hebben je spieren in je lichaam een moment van ontspanning. Je bent weer psychisch en lichamelijk fit voor nieuwe avonturen en een heerlijke workout.

Op naar een goede nacht!

Goede nachtrust

Meer tips:
Wetenschappelijk bewezen: 5 gelukstips
Lekker slapen en fit opstaan? 7 tips voor het slapen gaan
Zo kom je van de bank af: vijf motivatietips
10 tips voor meer energie

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

1 Comment

  • Groene muren? Mwaaa, ik hou het liever bij mijn grijze muurtjes met mooie barok print. Ontspanningsoefeningen vind ik wel een hele goede. Zou ik meer moeten doen. Ik word snel afgeleid, dus dat is wel een uitdaging. Ik slaap altijd wel met oordopjes in, want anders ervaar ik teveel romoer om mij heen. Ik heb van die zachte doppies van alpine, wel fijn. Het laatste tipje slapen is meer sporten, klopt! Als ik lekker slaap en voldoende mijn rust pak, dan knal ik ook beter in de sportschool!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *