10 tips voor meer energie

Een verandering van het seizoen gaat soms ook gepaard met een (tijdelijke) energiedip. Wanneer je daar last van hebt kun je moeilijker wakker worden en je voelt je moe gedurende de dag. Met deze tips jaag je de blues weg!

1. Plan je workout
Een workout plannen helpt je om de dag energieker door te komen. Je kunt je wekker wat vroeger zetten voor een morning workout. Het is misschien lastig om nóg vroeger je bed uit te komen, maar na je workout begin je echt energieker aan je dag. Of ga voor een lunch workout, of sportsessie direct na je werk. Don’t hit the couch, maar ga lekker sporten. Je zult zien dat je de rest van de avond meer energie hebt!

2. Ga naar buiten
Energy boost nodig? Ga even naar buiten! 20 minuten buiten, het liefst in een groene omgeving, doet wonderen voor je energielevel. Maak een lunchwandeling of ga voor een after work rondje door het park.

3. Snoep chocola
Huh? Nee, we bedoelen niet dat je een reep chocola naar binnen mag werken. Maar cacao is erg goed voor je en de flavonoïden doen wonderen voor je humeur. Eén blokje stukje pure chocola van 85% cacao of meer is voldoende voor een opkikker!

4. Powernap
Een powernap van 10 tot 20 minuten is een bewezen middel om goed bij te tanken. Ga dus lekker even liggen en doezel weg voor een momentje rust. Vergeet niet je wekker te zetten! Daarna ben je weer lekker energiek.

5. Koffie
Oké, te veel cafeïne op een dag is juist niet zo goed voor je energielevel. Maar met mate koffie drinken is gezond. En niet te vergeten is een goede kop koffie een fijne oppepper als je even een dip hebt. Cheers!

6. Complexe koolhydraten
Het is geen geheim dat snelle koolhydraten je bloedsuikerspiegel snel laten stijgen. Met als gevolg: hoge pieken en dalen, ook in je energielevel. De complexe koolhydraten daarentegen, zoals volkorenproducten, havermout, groenten en noten, zorgen voor een gedoseerde afgifte van energie en houden je heel de dag fris en fruitig!

7. Stretch it out
De laatste jaren blijkt uit steeds meer onderzoeken dat te veel zitten schadelijk is voor je gezondheid. Bovendien doet ook niet veel voor je energieniveau! Zit je veel op een dag? Sta regelmatig op en loop een stukje, maar doe ook wat rekoefeningen achter je bureau bijvoorbeeld. Met een paar simpele yoga stretches kun je werken aan lichaam, humeur en energieniveau!

8. Drink voldoende
Te weinig drinken kan ervoor zorgen dat je slaperig en minder alert wordt. Dipje? Drink een groot glas water leeg. Zorg gedurende de dag dat je voldoende hydrateert met water, groene thee of kruidenthee, om een dipje te voorkomen!

9. Adem
Natuurlijk, in- en uitademen doe je de hele dag. Maar wanneer je even wegzakt is het verstandig om een paar goede en diepe ademhalingen te doen. Ga rechtop zitten en adem naar je buik. Neem de tijd voor een paar diepe inhalen en adem goed uit, dit stimuleert de bloedsomloop en en geeft je een boost. Hello again!

10. Koude douche
Durf jij door te lezen?… Onderzoekers beweren dat een koude douche van 3 minuten een aantal oorzaken van chronische vermoeidheid kan omkeren. Een simpel middel dus voor een flinke oppepper. Dus ehm, waar wacht je nog op? Even doorbijten!

Hoe is het met jouw energielevel?

energie

Tags from the story
, ,

2 Comments

  • Erg goeie tips, dankje! Op dit soort dagen is mijn energielevel erg laag. Zeker na een lange dag stage en weer een busreis van een uur naar huis vanavond, dan kom ik echt uitgeteld thuis. Ondanks dat ben ik wel van plan om vanavond even te gaan sporten, juist omdat ik daar vaak weer energie van krijg.

  • Wait, what, drie minuten onder een koude douche? Ik vind mezelf al zo’n bikkel al ik even heel snel een wisseldouche neem.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *