Tips voor soepele triatlonwissels

Als je een triatlon gaat doen is natuurlijk by far het belangrijkste dat je het zwemmen, fietsen en rennen onder de knie hebt. Gaat dat goed en komt je wedstrijd dichterbij? Dan doe je er verstandig aan om na te denken over de triatlonwissels. Hoe zorg je dat de overgang van de ene naar de andere sport soepel verloopt? Een aantal tips & tricks.

Parc fermee
Het wisselen tussen de verschillende onderdelen gebeurt in het parc fermee. Je hebt hier je eigen plek, waar je je fiets, met het zadel, ophangt aan een buis. Aan je stuur kun je vervolgens je startnummerband hangen, net als je helm. Als je een zonnebril wilt dragen, kun je die in je helm doen. Zo heb je alles gemakkelijk hij elkaar. Zet naast je fiets (eventueel op een handdoek) je fiets- en loopschoenen klaar met eventueel sokken erbij (uiteraard alvast ‘uit elkaar’ gehaald). Je kunt ervoor kiezen ook een bidon klaar te zetten, zodat je nog snel een paar slokken kunt nemen tussen het wisselen (bij een langere afstand is een gelletje een slim idee).

Zorg dat je voor de start hebt gekeken hoe het parc fermee is ingedeeld. Vanaf welke kant kom je erin na het zwemmen, hoe loop je met je fiets naar de ‘fiets exit’, hoe kom je na het fietsen binnen en waar is vervolgens de ‘run exit’. Als je eenmaal in de wedstrijd zit en wat vermoeid bent, lijkt het parc fermee soms een doolhof, so be prepared!

Zwemmen – Fietsen
Tijdens een triatlon zwem je meestal in buitenwater. Een mooie plas, kanaal of zelfs de zee; het kan allemaal. Ben je een beginnende zwemmer? Dan doe je er verstandig aan om het laatste stuk iets gas terug te nemen. Je moet immers nog twee onderdelen en het is geen pretje om te wisselen terwijl je naar lucht moet happen. Zorg dus dat je je ademhaling onder controle hebt voordat je de kant op komt na het zwemmen. Dit gebeurt meestal met een trappetje. Al rennend doe je vervolgens je badmuts en bril af. Als je een wetsuit aan hebt, trek je (wederom rennend) aan het koord van je wetsuit, trek je je armen eruit en ren je met het wetsuit halverwege je lijf naar je fiets.

Bij je fiets aangekomen gooi je je brilletje en badmuts ergens naast je fiets. Daarna trek je je wetsuit verder uit. Soms gaat dit wat stroef, just stay calm! Mocht je je startnummerband nog niet om hebben, doe je die om (met het startnummer op je rug!), waarna je je helm en eventueel je zonnebril opzet. Dan doe je fietsschoenen aan en ben je klaar om je fiets te pakken en het parc fermee uit te rennen. Je kunt je fiets bij het stuur pakken, maar ook bij het zadel (dan is je fiets wendbaarder). Let er op dat je pas op je fiets stapt daar waar het wordt aangegeven, vaak door een jurylid, en dat je vóór de wedstrijd je fiets zodanig hebt teruggeschakeld dat je direct weg kan fietsen.

Fietsen – Lopen
Ook voor het laatste stuk fietsen geldt weer: neem iets gas terug en zorg dat je ademhaling onder controle is. Minder vaart zodat je gecontroleerd van je fiets kan stappen. Pak je fiets weer aan je hand (stuur of zadel) en ren naar je plek. Hang je fiets op, doe je helm af en trek vervolgens je fietsschoenen uit. Trek (eventueel) je sokken aan en je loopschoenen (heb je elastische veters?). Draai je startnummer op je buik en loop vervolgens beheerst naar de run exit en zorg dat je een fijn ritme te pakken krijgt. Heb je dit gevonden? Probeer het dan vast te houden of bedenk of je eventueel nog wat wilt versnellen. Een fijn loop- en ademhalingsritme zijn echter het belangrijkste!

Oefening baart kunst
Tijdens een triatlon kom je veel dingen tegen die nieuw zullen zijn. Daarom is het fijn als je zoveel mogelijk handelingen al een keer hebt geoefend. Wat kun je van te voren al een keer oefenen?

  • Het snel uittrekken van je wetsuit
  • Het snel aan- en uittrekken van je fiets- en loopschoenen
  • Het op- en afstappen van je fiets
  • Lopen nadat je eerst hebt gefietst (en ritme zoeken!)

Het klinkt allemaal ingewikkeld, maar als je er van te voren over nadenkt, zal je zien dat hartstikke meevalt!

Loop in Triatlon

Meer triatlon tips:
Wat heb je nodig voor een triatlon?
Heb jij weleens triatlonkriebels gehad?
Vijf tips voor triatlon newbies
Off season, wat is dat?
Is de tacx je nieuwe wintervriend?

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *