Vijf tips voor triatlon newbies

Steeds meer sporters wagen zich aan een triatlon. Hardlopers die bijvoorbeeld hun horizon willen verbreden of fietsers die voor de fun aan een event willen meedoen. Het triatlon seizoen is tot en met september nog in volle gang in Nederland. Lijkt het jou ook wat? Met deze tips gaat elke triatlon newbie voor een geweldige ervaring!

1. Begin klein
Een hele triatlon vereist veel (en dan bedoelen we ook veel!) training. Dat is niet zo gek, want de hele afstand is 3,8 kilometer zwemmen, 180 kilometer fietsen en 42,2 kilometer hardlopen. OMG! Ze noemen het niet voor niets de IronMan! Er zijn allerlei kortere varianten van de triatlon, zoals een mini triatlon (250m zwemmen, 10 km fietsen, 2,5 km hardlopen), achtste triatlon (500m zwemmen, 20 km fietsen, 5 km hardlopen) en kwart (1000m zwemmen, 40 km fietsen, 10 km hardlopen). Als triatlon newbie is het handig om met een van die afstanden te beginnen. Voor die afstanden moet je natuurlijk ook trainen, maar met een goede basisconditie en de juiste training gaat je dat lukken!

2. Train je slechtste onderdeel
Drie onderdelen achter elkaar, dat is best wat. Bijna niemand is in alle onderdelen even goed. Sterker nog, meestal zit er één onderdeel bij waar je echt minder talent voor hebt. Heb je een triatlon in het vizier? Focus je training dan op je slechte onderdeel. Daar valt namelijk de meeste winst te halen! Natuurlijk moet je de andere twee onderdelen ook trainen, maar extra aandacht voor het onderdeel waar je tegenop ziet maakt je niet alleen sterker, het geeft je ook meer vertrouwen! De meeste mensen zien op tegen het zwemmen. Doe je voordeel met deze zwemtips!

3. Doe koppeltrainingen
Het moeilijkste van een triatlon is misschien wel de overgang van de ene naar de andere sport. Als je dat niet traint, dan weet je in de wedstrijd niet wat je te wachten staat. Vooral de overgang van fietsen naar lopen is lastig. Daar kun je je prima op voorbereiden met de koppeltrainingen. Hoe doe je een koppeltraining? Zet je fiets- en loopspullen klaar. Fiets een rondje van zo’n 5 kilometer in pittig tempo, wissel direct naar je loopschoenen en loop 2 kilometer. Herhaal dit setje drie keer.

4. Ga naar buiten
Loop je altijd op de loopband, fiets je in de sportschool en zwem je in het zwembad? Ga dan maar gauw naar buiten! De weersomstandigheden, de weg en het buitenwater maken de triatlon andere koek dan je training binnen. En dat is behoorlijk wennen! Buiten trainen is natuurlijk veel kouder, zeker nu we de zomer alweer achter ons laten. Zorg voor goede kleding en trek in koud buitenwater vooral een wetsuit aan!

5. Bereid je goed voor
Een triatlon betekent veel spullen mee en goed nadenken. Zeker als je alleen running events gewend bent. Maak een plan in je hoofd, maak een lijstje met de spullen die je nodig hebt en leg alles de dag van tevoren klaar. Zorg voor voldoende eten en drinken. Gebruik geen nieuw materiaal of nieuwe kleding en neem warme en droge spullen mee voor erna. Verdiep je in de triatlon regels en luister goed naar de briefing die je vooraf krijgt. En last but not least: have fun!

Staat een triatlon ook op jouw bucket list?

foto(3)

foto(4)

Afbeelding header: bionicbong.com

 

Tags from the story
, , , ,

1 Comment

  • Leuk stukje! Ik heb gister meegedaan aan de kwart triatlon van Weesp: supergaaf!!! Inderdaad goed plannen (en trainen!) maar heel tof om te doen (ik kon niet slapen van de adrenaline vannacht) en verslavend!! Ik wil weer!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *