Tips voor zwemmen in open water

Komt die eerste triatlon eraan? Of doe je mee aan een zwemevenement in open water? Dan is dat zwemmen in open water, ofwel buiten, misschien nog wel een drempel die je over moet. Ja, die Middellandse zee is wel lekker. Zon, strand en kraakblauw water waarin je lekker kunt pootje baden of in de golven kunt ravotten. Maar ja, in Nederland ziet het buitenwater er wat anders uit. Groenig, bruinig en het is vaak een stuk kouder! Zie je er een beetje tegenop? Met deze tips voor zwemmen in open water wordt het misschien iets makkelijker!

Ademritme
Ademen tijdens het zwemmen is voor de meeste onervaren zwemmers een van de lastigste punten. Benauwdheid, geen vast ademritme, of heel snel buiten adem zijn veelvoorkomende problemen. Probeer daarom een stabiel ademritme te creëren. Adem in door je mond boven water en adem onder water gedoseerd en rustig uit. Blaas niet alle lucht helemaal uit je longen (zoals bijvoorbeeld wel bij een flinke krachtsinspanning), want dan krijg je het sneller benauwd. Tel de ademhaling voor jezelf, zoals je misschien ook wel doet met hardlopen. Eén tel in en drie tellen (ofwel slagen als je borstcrawl zwemt) uit. Zeker als je net in het koude water springt kan je even naar adem snakken! Juist daarom is het belangrijk om rustig met een ademritme te starten, zodat je daarna rustig en stabiel kunt doorademen.

Richting
In het zwembad is het simpel; de zwarte lijn in het midden van de baan en de lijnen aan weerszijden zorgen ervoor dat je recht blijft zwemmen. Je kunt alles goed zien, dus in een rechte lijn zwemmen is niet zo moeilijk. In buitenwater is dit heel andere koek! Recht zwemmen op gevoel is veel moeilijker dan je denkt en zelfs ervaren zwemmers kunnen niet in één rechte lijn zwemmen zonder te kijken. In het buitenwater moet je dus af en toe even je hoofd optillen om te checken of je nog in de juiste richting zit. Til elke 10 tot 15 slagen je hoofd een beetje op zodat je kunt zien of je de goede kant op gaat. Gebruik per stuk een ijkpunt, bijvoorbeeld een boei. Blindelings achter iemand aan zwemmen is zeker geen garantie voor de juiste richting, dus houd jouw richting zelf in de hand.

Neem iemand mee
Ga je buiten trainen? Neem dan iemand mee. Zeker als je niet gewend bent om buiten te zwemmen, is het prettig als er iemand aan de kant zit die jou in de gaten kan houden. Wel zo veilig! Mocht je onverhoopt kramp krijgen of onwel worden, dan is het goed dat er iemand is die jou direct kan zien en te hulp kan schieten wanneer nodig. Ben je meer ervaren of kun je echt niemand vinden om mee te gaan, blijf dan in een ondiep gedeelte en laat sowieso iemand weten dat je gaat zwemmen, waar je gaat zwemmen en hoe lang je gaat zwemmen. Houd (via de telefoon) contact met elkaar voor je het water ingaat en als je er weer uit bent. Schaf ook een ‘drijver’ aan die je om kunt binden en jou zichtbaar maakt. Maar nogmaals, iemand meenemen is de meest verstandige keuze en zeer aan te raden. Safety first!

Stay calm
Makkelijker gezegd dan gedaan: raak niet in paniek. Dat je bijna niets ziet in Nederlands water vinden veel mensen toch wel spannend. Het kan een onbestemd gevoel geven. Waar zwem ik heen, wat zwemt hier nog meer en wat voel ik aan mijn teen? Onthoud: in Nederland zitten absoluut geen gevaarlijke dieren (Jaws ligt niet op de loer!) en je kunt hoogstens een waterplant langs je benen voelen. Til je hoofd af en toe op als je te weinig ziet onder water en probeer met vertrouwen te zwemmen. Onthoud: je deed dit voor de fun en deze uitdagingen aangaan horen daar ook bij. Geniet ervan en wees ook trots als je de drempel over bent!

Val op
Draag een fel gekleurde badmuts zodat anderen jou goed kunnen zien. Een felle badmuts wordt snel gespot door bijvoorbeeld surfers, of roeiers en het is ook wel zo gemakkelijk voor jouw spotter op de kant die je in de gaten houdt tijdens jouw training. Heb je gelijk een mooi excuus om een gave gekleurde badmuts te kopen!

Zoek een plekje
Ben je niet zo van de drukte? Een triatlon of zwemevent is nogal crowded. Je start in een grote groep en dat betekent veel gespartel om je heen. Niet iedereen vindt dat prettig. Houd jij daar niet zo van? Zoek dan een fijn plekje tijdens het event aan de zijkant van de groep. Ga je niet voor de winst, dan is het helemaal niet erg om wat meer achteraan te starten. Daar is het per definitie wat rustiger en kun jij lekker je eigen space bewaken.

Ga jij binnenkort ook een keer buiten zwemmen? Have fun!

zwemmen triatlon

Meer over zwemmen of triatlon:
De leukste zwemevents in open water
Heb jij weleens triatlonkriebels gehad?
Vijf tips voor triatlon newbies

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

5 Comments

  • Fijne tips! Ademen is voor mij gelukkig geen probleem, maar ik heb altijd mijn mond open onder water en dat lijkt me in open water toch niet zo fijn. Wordt nog oefenen, want is een hardnekkige gewoonte ;)

  • Dat herkennen we wel Linda! Maar als je eenmaal in het buitenwater ligt doe je je mond wel dicht hoor ;-)

  • Zwemmen is mijn sport, hobby en ontspannign, maar niet in open water;). Ben echt bang voor open water en de vissen. Nu heb ik zelf een inbouwzwembad wat verwarmd is, dus op mooie dagen in het herfstseizoen kan ik prima thuis zwemmen!

  • Ik heb een badmuts voor lang haar, maar valt me op dat deze er niet in felle kleuren is. Of heb je een tip?

  • De ‘gewone’ badmutsen voor volwassenen passen vaak prima, ook met lang haar. Ik heb het zelf altijd met die badmutsen gedaan, zelfs toen mijn haar nog tot mijn heupen kwam! Ik vond (en vind) de badmutsen van Speedo erg fijn, Van Tyr hebben ze speciale badmutsen voor lang haar inderdaad, maar die keuze is minder qua prints of kleuren ja. Dé tip: een hysterisch badpak erbij kopen! ;)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *