7 trailrunning tips voor beginners

Steeds meer hardlopers vinden de weg naar de ongebaande paden in de natuur. Afgelopen jaar deden meer dan 7 miljoen hardlopers aan trailrunning en dit aantal groeit gestaag. Lekker buiten spelen en genieten van prachtige uitzichten terwijl je je hoofd leegmaakt is natuurlijk ook geweldig. En een goede workout, want doordat de ondergrond ongelijk is moet je lichaam zich steeds aanpassen waardoor je veel meer spieren aanspreekt dan tijdens je rondje stad of park. Ben je wel toe aan een nieuw hardloopavontuur? We geven 7 trailrunning tips voor een soepele overstap naar de ongebaande paden.

  1. Bouw langzaam op
    Trailroutes kosten je over het algemeen meer inspanning en tijd dan een route over de weg. Loop je een rondje van 10 kilometer op de weg in een uur, op een onverharde ondergrond doe je daar zo een kwartier of twintig minuten langer over. Heb je ook te maken met hoogteverschil tel daar dan gerust nog tijd bij op. Ga daarom voor je eerste trailavonturen voor een route van 50 tot 75 procent van je gebruikelijke afstand. Heb je eenmaal de smaak te pakken, voer dan de afstand geleidelijk op.
  2. Maak korte passen 
    De heuvels en obstakels op een trailroute vergen niet alleen een grotere inspanning van je lichaam, je moet ook snel en wendbaar zijn. Blijf zo veel mogelijk op je tenen, maak korte passen en probeer lichtvoetig te bewegen.
  3. Gebruik je armen
    Je armen houden je in balans. Een goede arminzet is bij trailrunning dus extra belangrijk. Bij trailrunning is je arminzet dynamisch; maak je een lastige afdaling houd je ellebogen dan ter hoogte van je borst en je handen iets naar buiten. Op hellingen met veel obstakels laat je je armen juist wat zakken.
  4. Blik op de weg
    Onderweg kom je allerlei obstakels, zoals boomwortels, takken en stenen tegen, dingen die je niet op de weg ziet. Kijk daarom steeds 4 à 5 stappen vooruit zodat je weet wat er komt. Let op dat je niet voorover buigt, want dan kan er niet voldoende lucht naar je longen. Houd je rug recht en borst op.
  5. Let op je snelheid 
    Heuvelafwaarts is het heel verleidelijk om naar beneden te racen, maar zo struikel je ook snel over stenen en andere obstakels. Om blessures te voorkomen is het dus slim om je in te houden. Better safe than sorry!
  6. Sterke core
    Ook voor trailrunning geldt dat een sterke core je helpt om die kilometers goed door te komen. Met oefeningen als de plank, zijplank en mountain climbers bouw je een stevige basis. Hier vind je onze favo oefeningen voor een sterke core.
  7. De juiste uitrusting
    Voor trailrunning zijn er speciale trailschoenen. Deze zijn flexibel, voorzien van een stevig profiel en bieden goed grondcontact. Er zijn instapmodellen die je ook aan kunt op de weg (handig als je vanuit je huis naar bos of duinen loopt). Omdat trailrunning al zwaar genoeg is, wil je niet teveel gewicht meesjouwen. Slim dus om ervoor te zorgen dat de rest van je gear ook lekker licht is.

Meer tips?
Meld je aan op het Beat the Sun platform van ASICS voor een compleet online trainingsprogramma. Dit programma is speciaal ontwikkeld voor de Beat the Sun race op 21 juni, een spectaculaire estafetterun rondom de Mont Blanc. Oud-Olympiërs Erben Wennemars, Deena Kastor en Ryan Hall gaan op de langste dag van het jaar de strijd aan met de zon, maar ook jij maakt kans om mee te doen. Er is namelijk plek voor 24 amateur hardlopers. Durf je het aan? Je kunt je nog tot 24 april inschrijven.

Ga jij voor een avontuur op de trails?

trailrunning3
Meer hardlopen:
Gezocht: bikkels voor de mooiste estafetterun ooit
6 tips voor je mentale instelling bij het hardlopen
Dit moet je weten als je een marathon gaat lopen
Hardlopen zonder muziek: 5 redenen om dat eens te doen
Rustig hardlopen: 6 tips

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *