Take care: trainen zonder blessures

Sporten is heerlijk! Maar als je veel traint moet je ook voorzichtig zijn. Want té veel trainen kan ook leiden tot blessures. En dat willen we niet! Ik ben nu een paar weken op weg in mijn triatlon voorbereiding en dat betekent dat ik naast mijn vijf CrossFit trainingen ook elke week een keer zwem (dat doe ik samen met Joanne, handig als je om 7:00 uur het water in moet duiken (ouch) én wel zo gezellig!), twee keer loop (dat doe ik samen met Evy, ook wel zo gezellig!) en ook nog probeer een keer op de fiets te springen. Hmmm, dat is behoorlijk (ja ik weet het: understatement!) veel. Dus hoe doe ik dat dan? Trainen zonder blessures te krijgen? Een paar tips!

Rust
Open deur natuurlijk: als je veel traint moet je ook voldoende rusten. Maar dat is niet altijd gemakkelijk in een druk schema. Dus zorg ik ervoor dat ik één dag in de week echt sportrust heb en dus niks doe. Voor mij is dat een vaste dag in de week, want dan vind ik het makkelijker om er rekening mee te houden. Die rustdag is een soort van ‘heilig’ en bestaat dus uit niet veel meer dan werken en daarna lekker eten, relaxen en op tijd naar bed!

Actief herstel
Rusten bestaat niet altijd uit niks doen, soms herstel je juist beter door rustig te bewegen. Mijn zwemtrainingen zijn dan ook echt bedoeld als actief herstel en daarna voelen mijn spieren vaak beter aan dan ervoor. Dat geldt ook voor een rustig duurloopje bijvoorbeeld. Kortom, sommige trainingen doe ik bewust op een langzamer tempo, juist om mijn herstel te bevorderen en te zorgen dat ik minder last krijg van melkzuurophopingen of pijntjes. Ook doe ik vaak thuis nog yoga oefeningen om mijn herstel te bevorderen.

Verzorging
Behalve ‘passief rusten’ en ‘actief rusten’ is ook verzorging van mijn lijf een belangrijk onderdeel om blessures te voorkomen. Ik ga daarom regelmatig voor een sportmassage en verzorg mijn spieren thuis ook goed. Ik gebruik een foam roller, pak een warme douche of warm bad en gebruik VSM Spiroflor spray  of cooling gel om mijn spieren te verzorgen die veel te verduren krijgen tijdens al die trainingen.

Voeding
Last but not least: voeding! Je denkt misschien: als je zoveel traint maakt het niet meer uit wat je eet… Think again! Juist in fysiek zware periodes zoals deze is het extra belangrijk om mijn lijf te voeden (in plaats van alleen te vullen). Dus kies ik voor hoogwaardige en voedende producten, zoals veel groenten, peulvruchten, eieren, avocado’s, noten, fruit en ga zo maar door. Kortom, juist nu let ik extra goed op wat ik binnen krijg, want het eten van de juiste voeding draagt er ontzettend aan bij dat je gezond en fit blijft!

Vragen?
Vergeet ook niet dat ik als oud-topsporter gewend ben om meerdere keren per dag te sporten. Ik kan dus best ’s morgens lopen en ’s avonds een CrossFit training doen. Onderzoek toont aan dat het kan, maar mijn lijf is er ook best een beetje aan gewend en dat scheelt. Wil je ook meer trainen of zorgen dat je blessurevrij blijft? Hopelijk heb je wat aan mijn persoonlijke tips! En heb je vragen? Stel ze dan gerust door middel van een reactie onder dit artikel. Ik ben benieuwd of je nog vragen hebt. Of misschien wel extra tips!

Spiroflor VSM

Op zondag 24 juli 2016 neem ik deel aan de Olympische afstand tijdens de ITU Triathlon Championships 2016 in hartje Rotterdam. In samenwerking met VSM deel ik mijn weg er naartoe en vertel ik over mijn trainingen, ups & downs en verzorging.

 

The following two tabs change content below.

Madelon Baans

Madelon is partner van Glow, zelfstandig communicatie professional op gebied van sport & gezondheid, oud olympisch zwemster en schrijft graag over haar passie voor sport, gezondheid en gezond & lekker eten.

3 Comments

  • Thnx Jessica! Jij kunt dat zeker. Ik houd je natuurlijk op de hoogte. En nog van harte met je geweldige trail: supergoed gedaan! Dat staat dan weer op mijn lijstje…. ;-)

  • Oehhhh gaaf die triatlon. Ooit ga ik het ook doen, maar eerst het zwemmen maar onder de knie krijgen. Veel succes met de laatste loodjes

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *