Trappen workout

Traplopen is een geweldige workout. Je traint je benen, billen en conditie en het is nog gratis ook. Het enige wat je nodig hebt is een trap en 15 minuten tijd. Loop je hard? Als je regelmatig een trappen workout doet, krijg je meer power. En dat komt goed van pas als je een pr op de 5 km wilt lopen of een marathon.

Zelfs wanneer je rustig een trap op gaat, worden je kuiten en quadriceps stevig uitgedaagd en verbeter je je conditie. Wanneer je 8 weken aaneengesloten 5 dagen per week 200 traptreden loopt, verbetert je VO2Max met 17 procent, zo wijst recent onderzoek uit. Je wordt dus een stuk fitter!

De trap oprennen heeft nog meer voordelen. Omdat je lichaam met elke stap omhoog wordt geduwd, gebruik je meer spieren dan wanneer je hardloopt op vlak terrein. Plus: het is minder belastend voor je gewrichten en kan je bewegingsuitslag (mobiliteit van je gewrichten) verbeteren.

Doe elke week een van deze high-intensity trap workouts en je wordt fitter, sneller en sterker.

Voor beginners
Doe een warming up van 5 minuten. Jog bijvoorbeeld op de plaats, doe jumping jacks en squats. Opgewarmd? Ren 20 seconden de trap op, jog rustig weer naar beneden en ren meteen weer omhoog. Herhaal 10 keer. Rust een paar minuten en ren de trap opnieuw 10 keer op. Rust even uit en maak je op voor de derde – en laatste – ronde. Sluit je workout af met een cooling down.

Voor gevorderden
Doe een warming up van 5 minuten. Ren de trap op en jog rustig weer naar beneden. Sprint vervolgens de trap omhoog zo hard je kunt en sla zoveel treden over als nodig is. Jog naar beneden. Hinkel de trap op met je linkerbeen. Jog rustig naar beneden en hinkel op je rechterbeen weer omhoog. Jog rustig naar beneden. Ga vervolgens al knieheffend weer omhoog en jog weer rustig naar beneden. Ga in een spreidstand staan en spring met beide benen van traptrede naar traptrede. Neem een paar minuten rust en herhaal het circuit nog een keer. Nog adem over? Ga dan voor een derde ronde. Sluit af met een cooling down.

Voor hardlopers
Voor hardlopers is de workout voor gevorderden een goede training, maar je kunt ook een trappen workout meenemen in je hardlooprondje. Kies een rondje waar je een trap tegenkomt. Ren als je bij de trap bent deze 20 seconden op en jog weer rustig naar beneden. Doe dit 15 minuten en ren weer naar huis. Sluit af met een cooling down.

Doe jij wel eens een workout op de trap?

Bron: hufftingtonpost.com

 

Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *