De Tree Pose: voor letterlijk en figuurlijk meer balans

Balansoefeningen bij yoga helpen je niet alleen fysiek maar ook mentaal om evenwicht te vinden. Heb je moeite om je te focussen en concentreren? Doe dan de Tree Pose. De Sanskriet naam voor deze yogapose is ‘Vrksasana’ en is afgeleid van de woorden ‘vrska’ (boom) en ‘asana’ (pose of oefening). De Tree Pose is eigenlijk een staande variant van een zittende meditatiehouding. Net als bij meditatie vraagt op één been staan om kalmte, focus en concentratie. Zo leer je stabiel te blijven staan en zachtjes te zwaaien als een boom in de wind, wat de omstandigheden buiten ook zijn.

Voor een sterk lijf en een koel hoofd
Met de Tree Pose versterk je de spieren in je dijen, liezen, core en schouders en bouw je kracht op in je enkels en kuiten. Je verbetert je gevoel voor evenwicht en coördinatie en als je de pose regelmatig doet zul je merken dat het je makkelijker afgaat om kalm en gefocust te blijft in situaties waarin je normaal gesproken van je stuk zou worden gebracht.

De Tree Pose in 5 stappen
Je kunt de Tree Pose op 3 verschillende manieren doen: met je handen in prayer position (handpalmen tegen elkaar) voor je hart, met je handen in prayer position boven je hoofd en met je armenrecht uitgestrekt boven je hoofd. Je voeten en benen zijn de basis van de oefening, net als bij een boom; hoe sterker de wortels, hoe hoger de boom.

  1. Ga rechtop staan met je voeten naast elkaar en je armen langs je lichaam.
  2. Buig je rechterbeen en plaats de zool van je rechtervoet zo hoog mogelijk aan de binnenzijde van je linkerdijbeen. Lukt dit niet? Plaats je voet dan wat lager. Om blessures te voorkomen is het beter om je voet niet op je kniegewricht te plaatsen. Activeer de bovenbeenspieren van je linkerbeen, waarbij je de knieschijf iets omhoog trekt.
  3. Balanceer op één voet (het helpt vaak om je te focussen op een punt voor je) en breng je handen in de gewenste positie. Begin met je handpalmen tegen elkaar voor je hart (prayer position) als je nog niet zo geoefend ben. De volgende keer kun je proberen of je kunt blijven staan in prayer position met je armen boven je hoofd of met uitgestrekte armen.
  4. Haal rustig adem door je neus en probeer 10 ademhalingen te blijven staan. Lukt dit niet? No worries! Hoe vaker je de oefening doet, hoe langer je kunt blijven staan. Probeer of je naar dit aantal ademhalingen toe kunt werken.
  5. Laat je armen en rechterbeen zakken zodat je weer met beide voeten op de grond staat met je armen langs je lichaam. Adem een paar keer in en uit en herhaal de oefening met je andere been.

Om in balans te blijven zul je in het begin je blik richten op een vast punt voor je. Vervolgens kun je oefenen om naar boven te kijken. Later kun je je blik ook naar binnen richten, richting het derde oog dat zich in het centrum van je hoofd bevindt. Balanceren is een proces, de ene dag gaat het beter dan de andere. Blijf goed op je ademhaling letten en adem rustig in en uit, zo blaas je leven in je boom.

Namasté!

IMG_7841 
yoga tree pose2

Lees ook:
Mediteren wil je leren
Yoga etiquette: 10 do’s en don’ts
Zo houd je je aandacht op de mat: 4 relax tips
5 yoga poses voor hardlopers
10 redenen om yoga te doen

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).


Tags from the story
, ,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *