Hoe benut je als triatleet de winter optimaal?

Triatlon is een echte zomersport. Het water moet warm genoeg zijn om er (met wetsuit) in te kunnen zwemmen en omdat je in hetzelfde pakje fietst en rent als dat je zwemt, is het ook wel fijn als de temperatuur een beetje aangenaam is. In Nederland vinden de meeste wedstrijden plaats tussen mei en september. Dat is op dit moment nog ver weg en de verleiding is er om te denken dat trainen in de winter minder belangrijk is. Maar juist nu kun je het verschil maken en zorgen dat je straks supersterk aan de start staat bij je eerste triatlonwedstrijd. Hoe benut je de winter als triatleet optimaal?

Onderhoud je conditie zodat je niet vanaf nul hoeft te komen
Voor duurvermogen is het eigenlijk heel simpel: je moet het onderhouden. Sport je in de winter beduidend minder dan in de zomer dan wordt je conditie ook minder. Dit voorkom je door in de winter lange duurtrainingen te blijven doen. Zo behoud je een basis die je als het seizoen weer in zicht komt uit kunt bouwen door meer snelheid en intervallen in je trainingen te integreren. Als je in de winter het trainen op een laag pitje zet, zal je eerst moeten zorgen dat je uithoudingsvermogen weer op peil is voordat je je snelheid kunt verhogen. Dit geldt voor zowel zwemmen, fietsen als hardlopen. Zorg dat je alle drie de onderdelen onderhoudt en ook in de winter minimaal één keer per week op je programma hebt staan.

Verbeter je zwakste onderdeel
Heb jij een sterk onderdeel en een wat minder onderdeel? Dan is de winter de perfecte tijd om met je zwakste onderdeel aan de slag te gaan. Zorg dat je de andere sporten wel onderhoudt, maar leg je focus op dit onderdeel. Belangrijk is dat je hier een aanpak voor bedenkt. Wat wil je precies verbeteren en hoe ga je dit realiseren? Daarbij is het goed om te bedenken of je dit alleen kunt doen of dat je hulp kunt gebruiken. Wil je bijvoorbeeld technisch beter gaan lopen dan is het wellicht handig om advies te vragen bij een expert of je aan te sluiten bij een loopgroep met trainer. Wil je beter leren zwemmen dan kan het een goed idee zijn om een zwemanalyse te doen.

Werk aan een betere core
Goede core stabiliteit is heel belangrijk. Het zorgt dat je technisch beter kunt zwemmen, fietsen en lopen, maar het helpt ook blessures te voorkomen. Bij een hele hoop blessures is een mindere core stabiliteit de oorzaak. Dit kan zijn bij rugblessures, maar zelfs ook bij bijvoorbeeld enkelblessures. Je core stabiliteit is letterlijk de basis. Toch schiet het er in de zomer nog wel eens bij in doordat er dan naast meer trainingen ook weer wedstrijden op het programma staan. Zorg daarom dat je juist nu je iets meer rust hebt, werkt aan een goede core. Doe bijvoorbeeld 2 keer in de week een half uur oefeningen of neem deel aan een pilates- of yogales.

Het leuke aan triatlon is dat het bestaat uit meerdere onderdelen en er altijd wel wat te verbeteren is. Het is nooit saai. Zelfs niet in off-season. Succes met je wintertrainingen!

Core

Meer triatlon:
Is de tacx je nieuwe wintervriend?
Off season; wat is dat?
Fietsen in het donker: tips & tricks
5 tips voor triatlon newbies

Blijf up-to-date en volg ons op Facebook & Instagram (username @GlowMagNL).

Foto header: altijdsporten.nl

The following two tabs change content below.

Tessa Linssen

Product Manager PowerBar op NutriSense
Tessa Linssen is triatlete en werkt als Marketing & Communicatie Manager bij de Johan Cruyff Foundation. Deze vrolijke en stralende iron woman heeft een doorzettingsvermogen waar je 'u' tegen zegt en geeft tips over haar favoriete sporten: hardlopen, fietsen en zwemmen.
Tags from the story
, , , ,

1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *